ClickCease
تالگو آموزش مراقبت های پوست و زیبایی جوان سازی پوست صورت skin care

آشنایی با علائم خشکی پوست

05 تیر ، 1401
موسسه تالگو پاریس

علائم خشکی پوست در افراد معمولا به صورت دست دادن آب و روغن های طبیعی در قسمت مورد نظر رخ می دهد. به همین علت است که روزانه به افراد گوشزد می شود تا با نوشیدن مقدار مناسب آب و مصرف مواد آرایشی و بهداشتی معتبر به سلامت پوست خود اهمیت ویژه ای بدهند.

در این مقاله با موسسه تالگو فرانسه، نمایندگی رسمی تالگو ایران همراه باشید تا اطلاعات جامع و کاملی از علائم خشک شدن پوست و راه های درمان آن بیشتر آشنا شوید.

علائم خشکی پوست و راه های درمان آنعلائم خشکی پوست و راه های درمان آن

علائم خشکی پوست صورت

عمدتا در میان خانم ها و آقایان بیشترین نقطه ای که تحت تاثیر خشکی قرار می گیرد، پوست صورت است. روزانه به علت قرارگیری در برابر نور مستقیم اشعه آفتاب و عدم داشتن روتین پوستی سالم، پوست صورت اولین نقطه ای است که آسیب می بیند. معمولا این خشکی ها با علائم متفاوتی همچون قرمزی، پوسته پوسته شدن و ... همراه است.

از یاد نبرید که پوست اولین سد مقاومتی بدن در برابر ورود میکروب ها، باکتری، ویروس ها و ... است. البته که این مشکل در رسته بیماری های جدی و حاد پوستی قرار نمی گیرد اما ممکن است درمان آن کمی اذیت کننده و زمان بردار باشد. پس ضرورت دارد تا با رعایت نکاتی که در ادامه برای شما گفته خواهد شد مانع از بروز این اتفاق شوید.

علائم خشکی پوست سر

پوست سر نیز در صورتی که به درستی تحت مراقبت قرار نگیرد ممکن است دچار خشکی شود. از علائم خشکی پوست سر می توان به زبر شدن، خارش شدید، پوسته پوسته شدن، قرمزی در برخی مواقع بروز آلرژی از مواد شوینده بهداشتی و ... اشاره کرد.  در این میان با تغییر روند شستشو و مراقبت از موها و کف سر می توانید درمان را آغاز کنید و از گسترده شدن مشکل جلوگیری کنید.

آشنایی با سایر علائم خشکی پوست در کودکان و بزرگسالان

پوست انسان ها از سه لایه اصلی تشکیل شده است. در حقیقت لایه اول یا همان اپیدرم در میان لیپید های لایه بعدی محصور شده است. این لایه معمولا در برابر اتفاقات متفاوت دچار خشکی می شود. از علائم خشکی پوست می توان به موارد ذیل اشاره نمود. همچون:

  • سفت و زبر شدن پوست
  • پوسته پوسته شدن
  • خونریزی
  • التهاب و قرمزی
  • کدر رنگ تر شدن ناحیه خشک شده پوست
  • بروز لکه های خارش دار
  • پوست شل و چروکیده
  • ترک های پوستی
  • سوزش
  • حساس در برابر مواد مصرفی روزانه
  • درد ( در برخی موارد محدود مشاهده می شود.)
  • احساس کشیدگی پوست پس از استخر، جکوزی، استحمام و ...

از یاد نبرید که این علائم خشکی پوست در نوزاد، کودکان و بزرگسالان نیز قابل رخ داد می باشد. در صورتی که نوزاد شما دچار این مشکلات شد سریعا به پزشک مراجعه نموده و طبق دستور او برای درمان پیش بروید. هرگز برای کودکان و نوزادان از درمان های خانگی تائید نشده استفاده نکنید.

علائم خشکی پوستعلائم خشکی پوست

علت خشکی پوست بدن و صورت

با توجه به آن که اکنون از نشانه ها و علائم خشکی پوست صورت می دانید اما ممکن است برایتان سوال شده باشد که علت این موضوع چیست؟ پر واضح است که اتفاقات بسیاری می تواند منجر به بروز این مشکل شود. از جمله این علل می توان به اگزما، قرار گیری در برابر آب و هوای خشک همچون زمستان یا حضور در بیابان، استحمام های طولانی مدت با آب داغ، مصرف صابون و شوینده های قوی شیمیایی، بیماری ها، استفاده از برخی داروها و ... همه می توانند سبب بروز پوست خشک در افراد شوند. به درستی می توانید با انجام روش صحیح در برابر مواجه با هر یک از علت های گفته شده مانع از رخ دادن این اتفاق شوید.

درمان سریع خشکی پوست

در صورتی که با پوست خشک به دلیل های گفته شده مواجه شدید، سریعا باید به دنبال درمان آن باشید. از یاد نبرید که خشکی پوست اگر به موقع و با محصولات مناسب درمان نشود ممکن است شما را با مشکلات بیشتر، عفونت و ... همراه سازد. در ادامه به معرفی بهترین روش های درمانی پرداخته شده است.

روتین مراقبت از پوست

در صورتی که با علائم خشکی پوست مواجه شدید باید روتین مراقبتی پوست خود را تغییر دهید. شما باید این روند را برای سبک پوست خشک با استفاده از محصولات معتبر پیاده سازی کنید. می توانید یکی از کرم های مرطوب کننده مناسب برند تالگو را برای درمان خود انتخاب نمایید.

می توانید برای این که درمان شما با نتایج بهتری مواجه شود تمام محصولات بهداشتی که در گام های روتین خود استفاده می کنید را از یک برند انتخاب کنید تا فرمولاسیون به کار رفته در مواد مصرفی به درستی تاثیر گذار باشد. همچنین می توانید برای انتخاب بهترین محصول با مشاوره ما ارتباط برقرار نموده و مناسب ترین کرم، آبرسان و ... را انتخاب کنید.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

راه های مراقبت از پوست صورت خشک

نحوه پاکسازی صحیح پوست خشک چگونه است؟

8 مکمل و ویتامین موثر برای درمان خشکی پوست

استفاده از کرم های مناسب

کرم مرطوب کننده می تواند بهترین محصول مراقبتی در درمان خشکی هر قسمت از پوست شما باشد و کمک شایانی برای شما داشته باشد. همچنین می توانید از وازلین برای رفع خشکی پوست دست نیز استفاده کرده و درمان خانگی برای خود تجویز کنید. کرم های ضد آفتاب را اصلا در طول سال علی الخصوص فصل گرما دست کم نگیرید.

نور آفتاب با داشتن اشعه های متفاوت خود علاوه بر این که سبب خشکی و سوختگی پوست شما می شود می تواند مشکلات دیگر از قبیل سرطان و بیماری های پوستی را رقم بزند. پس در مصرف مورد مناسب این کرم ها با SPF بالای 30 توجه کاملی داشته باشید.

درمان علائم خشکی پوست دست، اطراف انگشتان و ناخن ها

همیشه افراد بسیار در مواجه با خشک شدن پوست به دنبال یک رژیم غذایی سالم و دارای آب کافی هستند. در این شرایط، یک نظر برای همه آن ها این سوال ایجاد می شود که برای درمان خشکی پوست دست چه بخوریم؟ لازم است به یاد داشته باشید که مصرف مقدار کافی آب، مواد غذایی سالم همچون میوه ها، ویتامین های ضروری و ... می تواند در درمان علائم خشکی پوست اطراف انگشتان دست و صورت موثر باشد.

همچنین می توانید از محصولات و آبرسان های قوی که می توانند به سرعت این درمان را برای شما انجام دهند در کنار یک تغذیه صحیح استفاده نمایید. برخی از کرم ها و محلول ها این روزها برای درمان ناخن ها نیز تجویز شده که می تواند در سلامت بیشتر ناحیه مورد نظر موثر باشد.

کورتیکواستروئید برای درمان علائم خشکی پوست

در صورتی که خشکی بسیاری بر روی پوست خود مشاهده نموده اید و با روش های گفته شده درمان شما شکل نگرفت، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه نموده و روند بهبودی را آغاز کنید. معمولا در بدو ورود از افراد سوالات مهمی پرسیده می شود تا مشخص گردد این مشکل برای خشکی پوست است یا پیش زمینه وقوع بیماری دیگری است.

در صورتی که مشکل شما از حساسیت و آلرژی باشد پماد کورتیکواستروئید برایتان تجویز می شود. این پماد که موسوم به کورتون است می تواند به درستی درمان شما را انجام دهد. اما اگر بیماری دیگری مشخص گردد داروهای کاملا تخصصی برایتان تجویز خواهد شد. همچنین ممکن است داروها و پماد های ساختنی ترکیبی توسط پزشک به شما ارائه شود. این کرم های تخصصی به درستی مناسب ترین گزینه برای درمان شما هستند.

علاوه بر مواردی که تا به این جا گفته شد؛ شما می توانید درمان خشک شدگی پوست خود را با موارد دیگر همچون، هیالورونیک اسید، روغن جوجوبا، گلیسیرین، دایمتیکون، لانولین و ... نیز انجام دهید. در حقیقت مواد بهداشتی بر پایه غیر الکلی که دارای این موارد نیز باشد می تواند خشکی هر قسمت از بدن شما را به درستی برطرف کند.

راه های درمان خشکی پوستراه های درمان خشکی پوست

نواحی دیگر بروز علائم خشکی پوست

لازم است بدانید که همیشه قرار نیست خشک شدن پوست فقط برای دست و صورت باشد. در برخی افراد به دلیل مواردی که در بالاتر ذکر گردید ممکن است علت خشکی پوست اطراف واژن، بیضه ها و ... به دلیل عدم رعایت بهداشت مناسب و استفاده از وسایل غیر بهداشتی رخ دهد. همچنین ممکن است این نوع از خشک شدن های پوستی برای اطراف دهان، پاها، اطراف چشم و ... نیز به وجود آید. برای مثال علائم خشکی پوست پا به صورت زبر شدن شدید ناحیه مورد نظر، بروز زخم های پوستی قابل ترشح، خونریزی و ... همراه است.

از یاد نبرید با توجه به این که مشکل در کدام قسمت از بدن رخ داده است لازم است تا پزشک متخصص مرتبط شما را معاینه کند. زیرا او می تواند بررسی کند که مشکل از بیماری و حساسیت های عوارضی نباشد و پس از آن داروی مناسب را برای شما تجویز می کند. برای مثال علائم خشکی پوست در بارداری نیز با ترک های قرمز و سفید رنگ پوستی، خارش و ... همراه است. در این مورد نیز پزشک محلول شستشویی در اختیار شما قرار می دهد که می تواند درمان موثری باشد.

نکات ضروری برای مراقبت و پیشگیری از بروز علائم پوست خشک

برای آن که مانع از خشکی پوست خود شوید و یا آن را با رعایت اقدامات ضروری به درستی درمان کنید، لازم است تا نکاتی که در ذیل برای شما آورده شده است را به خوبی اجرا نمایید. در این صورت می توانید از داشتن یک پوست سالم لذت ببرید.

  • روتین پوستی خود را جدی گرفته و از کرم مرطوب کننده مناسب به درستی استفاده نمایید.
  • استفاده از مصرف آب داغ را در هنگام استحمام کاهش دهید. از یاد نبرید که آب داغ و سوزان چه در جکوزی و یا در حمام در طولانی مدت سبب بروز خشکی های شدید می شود.
  • در هنگام وزش باد در زمستان بهتر است به دلیل خشک بودن آب و هوا دستان خود را دستکش پوشش دهید.
  • در صورتی که استخر می روید مراقب آب های کلر دار باشید. کلر می تواند سبب بروز خشکی پوست شما شود.
  • در هنگام شستشو منزل و محیط در زمان استفاده از شوینده های شیمیایی حتما از دستکش مخصوص استفاده کنید. این مواد علاوه بر سمی بودن به سرعت پوست دست شما را نابود می کنند.
  • در برابر قرارگیری مقابل نور مستقیم خورشید از کرم ضد آفتاب استفاده کرده و کلاه لبه دار، عینک و .... را فراموش نکنید.
  • لازم است تا از شامپو، صابون های حاوی نرم کننده استفاده کنید.
  • هوای محیط منزل یا محل کار خود را با استفاده از دستگاه های تهویه، بخور و ... مرطوب نگه دارید تا پوست شما خشک نشود.
  • به محض مشاهده علائم خشکی پوست علاوه بر رعایت روند درمانی می توانید از کمپرس یخ و سرد بر روی محل مورد التهاب استفاده کنید.
  • بهتر است پودر لباسشویی که استفاده می کنید بدون بو و اسانس خاص باشد. تا مانع از بروز آلرژی در شما شود.
  • لباس هایی که برای خود خریداری می کنید را از اجناس لطیف و نخ تهیه نمایید. پارچه های مواد و ضخیم به سرعت پوست شما را حساس کرده و سبب خشکی آن می شود.
  • بهتر است پس از حمام از لوسیون مناسب پوست خود برای جلوگیری از خشکی آن استفاده کنید.

موسسه تالگو پاریس، نمایندگی رسمی تالگو ایران

در این مقاله سعی شد به معرفی کاملی از آشنایی با علائم خشکی پوست پرداخته شود. اکنون شما می دانید علت این اتفاق چیست و با چه نشانه ها و علائمی مواجه خواهید شد. موسسه تالگو پاریس نمایندگی رسمی تالگو ایران مفتخر است تا با فروش محصولات تالگو شما را در درمان هر چه بهتر و سریعتر این اتفاق همراهی کند.

علاوه بر آن شما می توانید از دیگر خدمات این مجموعه همچون؛ ارائه خدمات زیبایی پوست، دوره های آموزشی مراقبت های زیبایی پوست نیز بهره مند شوید. پوست شما گران ترین لباسی است که در اختیار دارید. در حفظ سلامت آن کوشا باشید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
چرا تالگو پاریس انتخاب ایده‌آلی است؟
رضایت مشتریان
رضایت مشتریان
ارائه آموزش‌های به‌روز
ارائه آموزش‌های به‌روز
ضمانت خدمات
ضمانت خدمات
تحویل سریع محصولات
تحویل سریع محصولات
نماینده رسمی برند تالگو
نماینده رسمی برند تالگو
6LfwmDgaAAAAAGLBzHo7nwPG38UHAUD7AwqD50cs