ClickCease
تالگو آموزش مراقبت های پوست و زیبایی جوان سازی پوست صورت skin care

کمبود چه ویتامینی باعث تیرگی پوست میشود؟

08 بهمن ، 1402
موسسه تالگو پاریس

پوست به عنوان محافظ، اجزای بدن را می‌پوشاند و در بسیاری از موارد نشان‌دهنده این است که چه مشکلاتی در بدن وجود دارد. یکی از مشکلات پوستی رایج در افراد، هایپرپیگمنتیشن یا پدیده تیرگی پوست است. این اتفاق معمولا به دلیل تولید بیش ‌‌از حد رنگدانه‌ها و ملانین در بخشی از پوست رخ می‌دهد. ملانین نوعی رنگدانه از جنس پروتئین است که در مو و پوست وجود دارد. ترشح مقدار زیاد آن در کنار کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد مغذی در بدن، باعث تیره رنگ شدن پوست می‌شود.

اگر می‌خواهید بدانید کمبود چه ویتامینی باعث تیرگی پوست میشود یا راه‌های درمان آن چیست، پیشنهاد می‌کنیم ما را تا انتهای این نوشته همراهی کنید.

علل تیرگی پوست چیست؟

تیرگی پوست دلایل زیادی دارد؛ ممکن است به دلیل قرار ‌گرفتن در معرض پرتوهای فرابنفش خورشید باشد یا به دلیل تغییرات هورمونی به وجود آید. اختلالات مادرزادی یا حساسیت‌های پوستی در اثر برخورد یک ماده گیاهی یا شیمیایی نیز از دیگر عوامل پیدایش تیرگی در پوست هستند. در ادامه به بررسی هر کدام از علت‌ها می‌پردازیم و به شما خواهیم گفت که کمبود چه ویتامینی باعث سیاهی پوست میشود.

علت تیرگی پوست چیست

علت تیرگی پوست چیست

علل ژنتیکی تیرگی پوست

اختلالات ژنتیکی (مادرزادی) از عوامل مهم و کلیدی تاثیرگذار در تیرگی پوست هستند. این اختلالات عبارتند از:

  • گزرودرما پیگمنتوزوم (اختلال ژنتیکی در بازسازی DNA)
  • نوروفیبروماتوز (لکه‌های پوستی سفید یا قهوه‌ای روشن)
  • آکانتوزیس نیگریکانس
  • اینکانتینتا پیگمنتی

علل هورمونی تیرگی پوست

از دیگر عوامل تاثیرگذار در سیاهی پوست ، تغییرات هورمونی در بدن است که گاهی در زمان بارداری اتفاق می‌افتد و معمولا در بیماری‌های زیر  نمود پیدا می‌کند:

  • هایپرتیروئیدیسم (پرکاری غده تیروئید)
  • بیماری آدیسون (کاهش تولید هورمون‌های ترشح‌شده توسط غدد فوق کلیه)
  • بیماری کوشینگ (تولید مقدار زیاد کورتیکواستروئیدها در بدن)
  • استفاده از قرص‌های ضد بارداری

علل محیطی تیرگی پوست

تیرگی پوست گاهی بر اثر تابش مستقیم و طولانی مدت اشعه‌های مضر خورشید مانند فرابنفش و... اتفاق می‌افتد. افرادی که در محیط‌های سمی (مثلا محیط سمی حاوی از گاز آرسنیک و...) قرار می‌گیرند، در معرض ابتلا به تیرگی پوست هستند. مواد سمی مختلفی بر سیستم ایمنی بدن و رنگدانه‌های پوستی تاثیر می‌گذارند که ممکن است حتی از طریق تنفس، جذب پوست شوند و به سیاهی و تیرگی پوست بینجامند.

 دیگر علل تیرگی پوست

تیرگی پوست می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد، از جمله:

  • تینه آ ورسیکالر (عفونت قارچی)
  • درماتوپاتی دیابتی (تغییرات عروقی ناشی از دیابت که باعث ظهور لکه‌های قهوه‌ای روشن و فلس‌دار می‌شوند)
  • هموکروماتوز
  • کک و مک

علاوه بر تیرگی پوست، بسیاری از زردی پوست صورت خود رنج می‌برند که عموما نشانه‌ای از یک بیماری در بدن است. اگر می‌خواهید درباره علت زردی پوست صورت اطلاعات کاملی بدست آورید، ما در مقاله‌ای به طور کامل به این موضوع پرداخته‌ایم.

کک و مک از علل تیرگی پوست

کک و مک از دلایل تیرگی پوست

تیرگی پوست با چه نشانه‌هایی ظاهر می‌شود؟

تیرگی پوست ممکن است با علائم دیگری ظاهر شود. هر کدام از این علائم بسته به بیماری زمینه‌ای که ممکن است در بدن شما وجود داشته باشد، متفاوت هستند. در بیشتر مواردی که پوست با مواد شیمیایی برخورد می‌کند، احساس سوزش در همان نقطه از بدن، بیشترین حسی است که به سراغ‌تان می‌آید. لایه‌لایه‌شدن پوست در برخی نقاط بدن، خارش پوست، قرمزی، تورم، ایجاد التهاب و... از عوامل رایجی هستند که همراه با تیرگی پوست در بدن اتفاق می‌افتند.

در پاسخ به این سوال که «کمبود چه ویتامینی باعث تیرگی پوست میشود»، باید بگوییم کمبود هر ویتامینی که باعث تقویت بافت‌های پوست و تحریک کلاژن‌سازی به‌ منظور آبرسانی بیشتر می‌شود، می‌تواند باعث سیاهی پوست‌تان شود.

گاهی تیرگی پوست به عنوان زنگ خطر عمل می‌کند و خبر از وجود یک اختلال جدی در بدن شما می‌دهد. هر زمان سیاهی پوست به همراه علائم زیر به سراغ‌تان آمد، در اولین فرصت و بدون فوت وقت به پزشک مراجعه کنید:

  • درد در قسمت فوقانی شکم
  • یبوست
  • اسهال
  • خستگی مفرط همراه با تیرگی پوست در نواحی بدن و معمولا صورت (خصوصا زیر چشم‌ها)
  • نوسانات فشار خون (در صورتی‌که قبلا سابقه تغییر زیاد و مکرر فشار خون را نداشته باشید)
  • درد زیاد در نقاط تیره پوست
  • تغییرات خلقی، افسردگی یا تحریک‌پذیری احساسی زیاد
  • ازبین‌رفتن خونریزی عادت ماهانه یا کاهش تمایل جنسی
  • دفع مکرر ادرار همراه با تشنگی شدید
  • از دست‌ دادن اشتها یا کاهش بی‌دلیل وزن، در صورتی‌که اشتهای شما بیشتر شده است

کمبود چه ویتامین‌هایی پوست را تیره می‌کند؟

ویتامین‌ها، نقش مکمل و موثری در پیشگیری از بروز بیماری‌ها دارند. برخی از ویتامین‌ها تامین‌کننده بافت عضله هستند و برخی دیگر به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند؛ اما کمبود چه ویتامینی باعث تیرگی پوست میشود؟

ویتامین A

ویتامین A یکی از ترکیباتی است که نقش پررنگی روی سطح پوست ایفا می‌کند. کمبود این ویتامین منجر به پوسته‌پوسته شدن، خشک و زبر شدن پوست می‌شود. ایجاد چین و چروک، پیری زودرس، التهاب و کم‌آبی پوست‌، نشانه‌های کمبود ویتامین A در بدن شماست.

منابع طبیعی ویتامین A هویج، شیر، لبنیات، کاهو، تخم مرغ و... را شامل می‌شود. در مواردی که کمبود ویتامین A در بدن شما زیاد است، می‌توانید با تشخیص و تجویز  پزشک، از مکمل‌های دارویی استفاده کنید.

ویتامین K

کمبود ویتامین K نقش مهمی در تیرگی پوست شما، به خصوص در نواحی اطراف چشم دارد. اگر به تیرگی (گودی) چشم دچار هستید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از استفاده از داروهای شیمیایی، به مصرف ویتامین K در رژیم غذایی خود اهمیت بیشتری دهید.

منابع طبیعی این ویتامین، میوه‌های سبزرنگ مانند آووکادو، خیار، کاهو، فرآورده‌های لبنی مانند شیر، ماست و... هستند. مصرف این ویتامین به تقویت حافظه و سلامت قلب‌تان کمک زیادی می‌کند.

ویتامین E

ویتامین E علاوه بر تاثیرگذاری زیاد روی پوست، به سلامت موی شما نیز کمک می‌کند. این ویتامین برای افرادی که دچار سفیدی زودرس مو هستند و یا ریزش مو را تجربه می‌کنند، بسیار موثر است. زخم‌های پوستی مانند تبخال، زگیل، اگزما و تاول از نشانه‌های کمبود ویتامین E در بدن شماست. برای از‌بین‌بردن جای جوش، زخم و... استفاده از کرم‌های حاوی ویتامین K توصیه می‌شود.

منابع طبیعی حاوی ویتامین E مانند جوانه گندم، آووکادو، اسفناج، کره بادام‌زمینی، بادام‌زمینی، تخمه آفتابگردان، فندق، زردآلو خشک‌شده، کیوی و... هستند.

کمبود چه ویتامین‌هایی پوست را تیره می‌کند

استفاده از کرم ویتامین E برای رفع تیرگی پوست

ویتامین B

ویتامین B دارای خواص زیادی برای پوست و موی شماست. این ویتامین از ریزش مو جلوگیری کرده و به آبرسانی پوست کمک زیادی می‌کند. مصرف ویتامین B به صورت روزانه در وعده‌های غذایی، باعث جذب مواد مغذی در پوست می‌شود.

منابع طبیعی این ویتامین موز، تخم‌مرغ، برنج‌ کته یا دمی، جوی دوسر و فرآورده‌های آن را شامل می‌شود. استفاده از ویتامین B به دلیل داشتن خاصیت ضدالتهابی، زیبایی پوست و موی شما را ضمانت می‌کند.

برای مقابله با تیرگی پوست چه اقداماتی لازم است؟

در این نوشته تلاش کردیم به این سوال که کمبود چه ویتامینی باعث تیرگی پوست میشود، پاسخ دهیم. مصرف ویتامین‌ها در کنار رژیم غذایی سالم، باعث می‌شود پوستی سالم و روشن داشته باشید. در صورت بروز سیاهی و تیرگی در پوست مخصوصا در سنین نوجوانی، به سرعت علت آن را جویا شوید؛ چراکه ممکن است این سیاهی، زنگ خطری برای یک بیماری حاد باشد. نوشیدن آب کافی به صورت روزانه، استراحت کافی، دوری از استرس و... عواملی هستند که به شما برای داشتن پوستی سالم کمک می‌کنند. اگر شما عوامل دیگری را می‌شناسید که در سلامت ظاهر پوست‌تان موثر است، ما را از نظرات ارزشمند خود مطلع سازید.

سوالات متداول

1. کمبود کدام ویتامین‌ها باعث تیرگی پوست می‌شود؟

ویتامین‌هایی که کمبود آنها می‌تواند باعث تیرگی پوست شود، اکثرا ویتامین‌های گروه B و ویتامین C هستند. کمبود ویتامین B1 (تیامین)، B2 (ریبوفلاوین)، B3  (نیاسین) و B12 می‌تواند به تیرگی پوست منجر شود. همچنین، کمبود ویتامین C که یک آنتی‌اکسیدان مهم است نیز ممکن است تیرگی پوست و حتی بروز بیماری‌های پوستی را به دنبال داشته باشد.

2. چگونه می‌توان از کمبود ویتامین‌هایی که به تیرگی پوست منجر می‌شوند جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از کمبود ویتامین‌هایی که باعث تیرگی پوست می‌شوند، مهم است که یک رژیم غذایی متنوع و متوازن داشته باشید. مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین B و C از جمله میوه‌ها، سبزیجات، گوشت، ماهی و لبنیات می‌تواند به حفظ سلامت پوست کمک کند. همچنین، در صورت نیاز، می‌توانید به پزشک یا مشاور تغذیه مراجعه کرده و مکمل‌های ویتامینی مناسب نیازهای بدن خود را دریافت کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
چرا تالگو پاریس انتخاب ایده‌آلی است؟
رضایت مشتریان
رضایت مشتریان
ارائه آموزش‌های به‌روز
ارائه آموزش‌های به‌روز
ضمانت خدمات
ضمانت خدمات
تحویل سریع محصولات
تحویل سریع محصولات
نماینده رسمی برند تالگو
نماینده رسمی برند تالگو
6LfwmDgaAAAAAGLBzHo7nwPG38UHAUD7AwqD50cs