ClickCease
تالگو آموزش مراقبت های پوست و زیبایی جوان سازی پوست صورت skin care

مزوتراپی چیست و چه کاربردی دارد؟

26 مهر ، 1402
موسسه تالگو پاریس

هر آنچه که در مورد مزوتراپی پوست باید بدانید 

مزوتراپی یکی از روش‌ های نوین در درمان ‌های زیبایی است که در آن، دوزهای کم دارو در ناحیه ‌ای از پوست به طور مکرر و با استفاده از سوزن ‌های بسیار ریز تزریق می‌ شوند. در این مقاله سعی داریم مزوتراپی، کاربرد و عوارض آن را بررسی کنیم.
مایکل پیستور، دکتر فرانسوی، این تکنیک را  در سال 1952 ابداع کرد و گذشت فقط 10 سال کافی بود تا انجمن مزوتراپی در جهان شکل بگیرد و تکنیک‌ های روز ‌به‌ روز چشمگیری داشته باشد. این روش درمانی در فرانسه، که مهد درمان زیبایی است، بسیار شناخته شده است و تقریبا از سال 2005 به بعد در دیگر کشورها، از جمله ایران، نفوذ کرده و در حال گسترش است.
مزوتراپی در حقیقت یکی از درمان های غیر-جراحی در دنیای پزشکی زیبایی است. داروهایی که در این روش مورد استفاده قرار می ‌گیرند شامل داروهای هومیوپاتی، عصاره‌ های گیاهی، ویتامین‌ها، آمینواسیدها، فاکتورهای رشد و مواد معدنی می‌ شود. تزریق داروها در لایه میانی پوست، یعنی مزودرم، انجام می ‌شود و به همین دلیل نام آن را مزوتراپی نهاده‌ اند. می ‌توان از مزوتراپی برای از بین بردن سلولیت، افزایش سرعت کاهش وزن، جوانسازی پوست و درمان چاقی موضعی استفاده کرد. این روش نیاز به بی ‌حسی ندارد و زندگی روزمره افراد را تحت تاثیر قرار نمی ‌دهد؛ یعنی بعد از انجام آن، نیازی به استراحت در منزل یا بیمارستان نیست و فرد می ‌تواند بلافاصله به فعالیت‌ های عادی خود باز گردد.

عوارض مزوتراپی صورتعوارض مزوتراپی صورت  

کاربرد های مزوتراپی برای پوست و بدن

مزوتراپی، روشی برای استفاده از دارو در درمان‎ های موضعی است و برای درمان بیماری‌ های عمومی و کل بدن کاربرد ندارد. بیشترین کاربرد این روش در حال حاضر به درمان ریزش مو، جوانسازی صورت و درمان چاقی موضعی و بیماری‌های عفونی پوست مربوط می ‌شود.
لازم به ذکر است که درمان ریزش مو به وسیله این تکنیک بدین صورت است که دارویی را که بیمار قبلا به صورت خوراکی مصرف می ‌کرد، به صورت موضعی و در محل مورد نظر به فولیکول‌ های مو تزریق می ‌شود. این روش در درمان ریزش‌ مو بسیار موثر است که ناشی از رژیم‌ های طولانی ‌مدت و عمل ‌های جراحی باشند که جذب دارو را مختل کرده‌اند (مثلا جراحی روده که بخشی از روده قدرت جذب را از دست می‌دهد و فرد با کمبود ویتامین روبرو می ‌گردد). در مورد ریزش ‌های هورمونی یا ریزش موی آقایان، می‌ توان آن را در کنار روش ‌های درمانی دیگر و به عنوان مکمل بکار برد. 
می ‌توان از مزوتراپی به عنوان جایگزینی برای لیپوساکشن نام برد. مزوتراپی این توانایی را دارد که چربی شکم، کنار ران، پهلو و غبغب را از بین ببرد. داروهایی برای حل کردن چربی کشف شده‌ اند اما برای مناطقی که میزان چربی زیاد است باید دوزهای بالایی از آنها را مورد استفاده قرار داد که عوارض زیادی به دنبال دارد بنابراین توصیه می ‌شود فقط در نواحی کوچک‌تر، این داروها تزریق شوند؛ مانند غبغب. مسئله‌ی بسیار مهم دیگر در از بین بردن چربی‌ها به وسیله مزوتراپی این است که شاخص توده بدنی (BMI) فرد باید زیر 30 باشد و مزوتراپی را در کنار رژیم غذایی خود انجام دهد. آثار درمانی در کاهش چربی ‌ها معمولا بعد از حدود 5 الی 10 جلسه خود را نشان می ‌دهند و این نتایج تا زمانی باقی می‌ ماند که فرد رژیم غذایی خود را رعایت کند.
نمی‌ توان تاثیر مزوتراپی در جوانسازی پوست را انکار کرد. به طور طبیعی با افزایش سن، میزان کلاژن پوست کاهش می‌ یابد و همین امر باعث چروک و شکستگی پوست صورت می‌شود. کرم‌ ها و لوسیون ‌های ضد چروک قادر به کم کردن عمق این چروک ‌ها نیستند و فقط می ‌توانند از بروز چروک جلوگیری کنند. برای رفع چروک‌ها می‌توان از عمل‌های جراحی هم استفاده کرد که تهاجمی هستند و عوارض خود را دارند یا می ‌توان از عمل ‌های غیر جراحی مانند مزوتراپی استفاده کرد. البته استفاده از روش‌ های مکمل مانند میکرودرم ابریژن و بوتاکس نیز در کنار آن توصیه می ‌شود.

عوارض استفاده از مزوتراپی برای پوست و بدن

تمامی روش ‌های درمانی عوارض جانبی خاص خود را دارند و مزوتراپی نیز از این امر مستثنی نیست. شایع ‌ترین عارضه این روش، حساسیت به داروهای تزریق شده است و می‌توان آنها را به دو دسته کوتاه‌مدت و بلندمدت تقسیم ‌بندی کرد. در حساسیت ‌های کوتاه‌ مدت فرد ممکن است دچار قرمزی، خارش، ورم، کبودی، سرگیجه، احساس کسالت، درد و حتی عفونت در محل تزریق شود. البته عفونت در صورتی رخ خواهد داد که تزریق در محیطی غیر استریل و با ابزارهای آلوده انجام شود. این عوارض مقطعی بود و پس از مدتی از بین خواهند رفت. عوارض بلندمدت بسیار نادر هستند زیرا اساس درمان این است که از دوزهای پایین دارو استفاده شود. از جمله این عوارض می ‌توان به ایجاد اسکار (جای زخم) به صورت مادام ‌العمر در افرادی که استعداد تشکیل گوشت اضافه دارند اشاره کرد. کبودی بعد از مزوتراپی صورت و ورم بعد از مزوتراپی می تواند از عوارض شایه آن باشد. مزوتراپی حتماً باید توسط پزشک و متخصص مربوطه انجام شود و همچنین داروهای مورد استفاده باید مورد تایید وزارت بهداشت باشد. تالگو فرانسه مزوتراپی بدون تزریق را بدون عوارضی برای شما انجام خواهد داد.

مزوتراپی برای چه افرادی توصیه نمی شود

بیمار باید بعد از مزوتراپی تا 24 ساعت از شنا کردن بپرهیزد و اگر مزوتراپی در ناحیه صورت اعمال شده، حتما باید از ضد آفتاب مناسب استفاده کند. همچنین باید بعد از بروز هرگونه عارضه ‎ای به پزشک خود مراجعه کند تا تحت بررسی و درمان قرار گیرد.
استفاده از مزوتراپی برای خانم ‌های باردار، بیماران قلبی-عروقی، بیمارانی که دچار سرطان ‌های پیشرفته باشند، بیمارانی که از داروهای ضد انعقاد استفاده می‌ کنند، افراد دیابتی، بیماران نوروپاتی و بیماران پسوزیاریس توصیه نمی‌ شود.

مزوتراپی تهرانانجام مزوتراپی تهران 

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از دیگر مقالات تالگو بازدید نمایید:

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
چرا تالگو پاریس انتخاب ایده‌آلی است؟
رضایت مشتریان
رضایت مشتریان
ارائه آموزش‌های به‌روز
ارائه آموزش‌های به‌روز
ضمانت خدمات
ضمانت خدمات
تحویل سریع محصولات
تحویل سریع محصولات
نماینده رسمی برند تالگو
نماینده رسمی برند تالگو
6LfwmDgaAAAAAGLBzHo7nwPG38UHAUD7AwqD50cs