ClickCease
تالگو آموزش مراقبت های پوست و زیبایی جوان سازی پوست صورت skin care

راه های درمان جای جوش و علل آن

24 مهر ، 1402
موسسه تالگو پاریس

راه های درمان جای جوش کدامند؟ 

درمان جای جوش می تواند از طرق مختلفی انجام شود. به طور کلی درمان این مشکل می تواند از طریق اعمال اصلاحاتی در فعالیت ها، عادات و رژیم غذایی در زندگی فردی، استفاده از روش های خانگی و یا مراجعه به متخصص برای استفاده از پیشرفته ترین روش های درمانی انجام شود. در این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد این مشکل، علل و روش های درمان جای جوش بحث کنیم.

راه های از بین بردن جای جوش صورت  راه های از بین بردن جای جوش صورت   

جوش صورت و جای آن

جوش نوعی تاول چرکین است که ناشی از گرفتگی بیش از حد سبوم و سلول های مرده در منافذ پوست است. در حالت بدتر ، ممکن است به یک بیماری پوستی یا سفت دانه تبدیل شود. جوش ها را می توان با داروهای ضد جوش صورت، آنتی بیوتیک ها و ضد التهاب های تجویز شده توسط پزشک و یا داروهای مختلف بدون نسخه خریداری شده در داروخانه درمان کرد. با اینکه جوش ها می توانند قابل تحمل باشند، اما جای زخم هایی که ممکن است بر جای بگذارند، پدیده ای بسیار ناخشنود از نظر ظاهری، زیبایی و سلامتی است اما باید گفت جای جوش صورت می تواند از طریق راه هایی که تحت عنوان درمان جای جوش بیان می کنیم، برطرف گردد.

دلایل ایجاد جای جوش چیست؟

هنگامی که جوش های پوستی به صورت عمیق به پوست نفوذ می کنند، به پوست و بافت زیر آن آسیب می رسانند. با روشن شدن آکنه، بدن تلاش می کند تا این آسیب را برطرف کند. در طی روند بهبودی، بدن کلاژن تولید می کند - ماده ای که از پوست پشتیبانی می کند. اگر بدن کلاژن کم یا زیادی تولید کند، جای جوش ها را مشاهده خواهید کرد. از جمله علل ایجاد جای جوش می توان گفت: 

  • تولید کم کلاژن که باعث ایجاد جای جوش فرورفته و در صورت تولید زیاد کلاژن، جای جوش های برآمده ایجاد می شود.

  • آکنه های متورم و التهابی

  • دست زدن به جوش ها و آکنه ها و دستکاری کردن آنها

  • شکاف های عمیق در دیواره فولیکول 

چه کسانی مستعد جای جوش صورت هستند؟

بعضی از افراد با از بین رفتن آکنه، جای زخم را بیشتر می کنند. از جمله این افراد می توان گفت:

  • کسانی که دارای آکنه های التهابی (متورم، قرمز و دردناک) هستند.

  • کسانی که دارای جوش هایی شامل کیست های آکنه و ندول ها باشند. این نوع آکنه ها این ویژگی را دارند که به عمق پوست نفوذ کنند و این موجب می شود تا به پوست آسیب برسد.

  • کسانی که آکنه های التهابی را درمان نمی کنند و آن را به تاخیر می اندازند.

  • هرچه فرد دچار آکنه های التهابی شود، خطر ایجاد زخم بیشتر است و این افراد مستعد جای جوش و آسیب های پوستی هستند.

  • کسانی که آکنه ها را فشرده یا با فشار آنها را  از بین می برد. در واقع این کار باعث افزایش التهاب می شود که خطر ایجاد زخم را افزایش می دهد.

  • کسانی که دارای خویشاوند خونی هستند که دچار عارضه های جوش صورت و جای زخم آکنه شده است.

  • همچنین ژن ها نقش زیادی در ایجاد این مشکل دارند.

راه های از بین بردن جای جوش صورت  بهترین روش ها برای درمان جای جوش 

راه های خانگی درمان جای جوش

قبل از شروع هرگونه درمان جای زخم، مهم است که توسط یک متخصص پوست ارزیابی شوید. آنها می توانند به شما کمک کنند بهترین روش را برای کاهش جای جوش و زخم های خود را به کار ببرید. از جمله راه های خانگی برای درمان جای جوش می توان گفت:

  • اسیدهای آلفا هیدروکسی: آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA) اغلب در محصولات ساخته شده برای درمان جای جوش و خود آکنه یافت می شوند و استفاده از آن به از بین بردن پوست مرده و جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوست کمک می کند. 

  • اسید لاکتیک: یک مطالعه کوتاه در سال 2010 نشان داد که استفاده از لایه بردارهای اسید لاکتیک به صورت هر دو هفته یک بار و به مدت سه ماه می تواند باعث بهبود بافت، شکل ظاهری و رنگدانه های پوست و جای زخم های آکنه می شود.

  • رتینوئیدها: رتینوئیدهای موضعی یکی دیگر از درمان های آکنه است که می تواند جای جوش را به خوبی برطرف کند. این ماده علاوه بر تسریع در بازسازی سلول و بهبود بافت پوست، می تواند به کاهش تغییر رنگ پوست کمک کرده و باعث می شود جای جوش برطرف شود.

برای درمان جای جوش خود چکار کنیم؟

اگر درمان های خانگی موثر واقع نشد، یک متخصص مراقبت از پوست یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند در درمان های جای جوش به شما کمک کند. روش های درمان این مشکل شامل موارد زیر هستند:

  • درم ابریژن: درم ابریژن یکی از موثرترین و رایج ترین روش های درمان این مشکل است. ارائه دهندگان خدمات بهداشتی از یک برس سیمی یا چرخ برای لایه برداری لایه رویی پوست به صورت عمیق تر از این روش استفاده می کنند.
  • لایه برداری شیمیایی: در این روش، از یک اسید قوی برای از بین بردن لایه بالایی پوست استفاده می شود که برای کاهش جای زخم های عمیق استفاده می شود. برخی از لایه بردارها شیمیایی به اندازه کافی ملایم هستند که در خانه استفاده می شوند، اما مراکز ارائه خدمات بهداشتی درمانی شما می تواند راه حل قوی تر با نتایج چشمگیرتر ارائه دهد.
  • لیزر درمانی، استفاده از مواد خاص که به اصطلاح فیلتر نامیده می شوند، میکرونیدلینگ و تزریق دارو از روش های درمانی دیگر این مشکل می تواند باشد.

درمان جای جوش با جلوگیری از آن

بخش مهمی از درمان جای جوش، مربوط به جلوگیری و عدم ایجاد آن می شود که نقش مهمی در عدم ایجاد جای جوش دارد. برای جلوگیری از ایجاد این لکه ها می توان به نکات زیر اشاره نمود که عبارتند از:

  • دستکاری نکردن با جوش ها: نکته مهمی که در برخورد با جوش ها باید رعایت کنید، آن است که یا به جوش ها کاری نداشته باشید و یا با ملایمت هرچه تمام با آنها تماس داشته باشید. در واقع جوش زدن باعث ایجاد التهاب زیادی در سطح پوست می شود که باعث می شود کلاژن در این حالت وجود نداشته باشد و دستکاری و عمیق تر شدن چرک های درون جوش، باعث عمیق تر شدن جای جوش ها می شود.
  • عدم قرار گرفتن در معرض آفتاب: بدن می تواند جای زخم و جای جوش را به مرور ترمیم کند اما اگر عوامل خارجی از جمله نور خورشید در این روند دخالت کند، می تواند روند بازسازی را کندتر و لکه ها را تیره تر نماید. اگر زیر نور خورشید فعالیت می کنید، پیشنهاد می شود با استفاده از کرم های ضد آفتاب و یا کلاه، از صورت خود محافظت کرده و این می تواند یک راه پیشگیرانه و درمان جای جوش باشد. 

از دیگر نکاتی که می توان برای پیشگیری از این مشکل بیان نمود، همچنین باید اشاره کرد به:

  • تغذیه سالم و مصرف آبمیوه های طبیعی

  • استفاده از دستمال های مرطوب برای پاک کردن آرایش صورت

  • شستن کامل با صابون های بهداشتی صورت به صورت روزانه

  • استفاده از لوازم آرایشی بدون چربی

  • و ...

بهترین راهکارهای درمان جای جوش و آکنهبهترین راهکارهای درمان جای جوش و آکنه 

    شرکت تالگو فرانسه با ارائهه بهترین محصولات مراقبتی در کنار شما می باشد. همچنین شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از دیگر مقالات ما بازدید نمایید:

    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
    چرا تالگو پاریس انتخاب ایده‌آلی است؟
    رضایت مشتریان
    رضایت مشتریان
    ارائه آموزش‌های به‌روز
    ارائه آموزش‌های به‌روز
    ضمانت خدمات
    ضمانت خدمات
    تحویل سریع محصولات
    تحویل سریع محصولات
    نماینده رسمی برند تالگو
    نماینده رسمی برند تالگو
    6LfwmDgaAAAAAGLBzHo7nwPG38UHAUD7AwqD50cs