ClickCease
تالگو آموزش مراقبت های پوست و زیبایی جوان سازی پوست صورت skin care

چرا در فصول سرد سال بیشتر دچار ترک پا می شویم

25 مهر ، 1402
موسسه تالگو پاریس

در جواب این سوال که دلایل ترک پا در فصول سرد چیست باید گفت که دلایل بسیاری وجود دارد که باعث به وجود آمدن ترک و پوسته پوسته شدن کف پا می شود، این دلایل در محیط ها و فصول سرد سال بیشتر هم می شود به این دلیل که رطوبت کمتری به پوست بدن می رسد و بیشتر افراد تمایل زیادی دارند تا در روزهای سرد زمستانی بیشتر حمام آب داغ بگیرند.

تغییرات گرما و رطوبت، مشکلات پزشکی و هوای سرد می تواند علاوه بر پوسته پوسته پوست پا، باعث احساس خارش و در موارد شدیدتر خونریزی پوست پا بشود اما هیچ جای نگرانی نیست چون راه های زیادی وجود دارد که جلوی به وجود آمدن دلایل ترک پا در فصول سرد سال را می گیرد.

در این مقاله که توسط کارشناسان ما در موسسه تالگو پاریس تهران تهیه شده است، شما عزیزان را با دلایل به وجود آمدن ترک پا در فصل سرد و راه های درمان آن آشنا خواهیم کرد.

ترک پوست چیست؟

ترک پوست جز رایج ترین مشکلات پوستی است که تقریبا می توان گفت در هر سنی اگر از پوست کف پاها و یا دست ها به درستی مراقبت نشود به وجود می آید. این مشکل به دلایل مختلفی چون بیماری قند، کم کاری و یا پر کاری غدد مختلف بدن مانند تیروئید، سندروم شوگرن، رژیم غذایی نامتعادل و... به وجود می آید.

هر یک از این دلایل در فصول سرد سال به دلیل اینکه پوست بدن رطوبت کمتری را جذب می کند و دچار تغییرات دمایی زیادی می شود، ترک های پوستی عمیق تر و شدید تری را به وجود می آورد به گونه ای که ممکن است باعث خونریزی و سیاهی کف پا بشود.

دلایل ترک پا در فصل سرمادلایل ترک پا در فصل سرما

علت ترک پوست پا 

ترک پوست در دستان، لب و مخصوصا پاها به دلایل مختلفی به وجود می آید، مهمترین این دلایل به شرح زیر می باشد:

  • خشکی پوست: استفاده از صابون هایی که قدرت شویندگی و اسیدی بالایی دارند، پوشیدن لباس های پشمی که باعث حساسیت پوستی می شوند، حمام مکرر و طولانی مدت آب داغ و... هر یک باعث خشکی و از بین رفتن رطوبت پوست بخش های مختلف بدن مثل کف پاها می شوند که این موضوع یعنی خشک شدن پوست بدن به مرور باعث به وجود آمدن ترک پوستی می شود.

  • درماتیت تماسی: بیماری درماتیت تماسی به دلیل تماس پوست بدن با یک ماده تحریک کننده به وجود می آید. این بیماری باعث راش خاردار در سطح پوست و خشکی می شود البته این مشکل به دلیل آلرژی لاتکس نیز به وجود می آید. 

  • اگزما: اگزمای پوستی یا درماتیت آتوپیک، یکی دیگر از مشکلاتی است که باعث خشکی و در کنار آن ترک پوستی می شود. این بیماری ظاهری قرمز رنگ و ملتهب به پوست می دهد که با خاراندن بدتر می شود.

  • پسوریازیس (صدفک): این بیماری به دستگاه خود ایمنی بدن آسیب وارد کرده و باعث به وجود اوردن لکه های پوستی خشک و دردناک در بخش های مختلف بدن مانند پوست سر، تنه، و اطراف مفاصل می شود.

  • نوروپاتی دیابتی: بیماری نوروپاتی دیابتی، یک نوع بیماری مرتبط با مرض قند است که با تاثیر گذاشتن بر روی سیستم عصبی پاهای بیمار، باعث خشکی و ترک در کف پا ها می شود.

  • تینا پدیس (پای ورزشكاران): این مشکل بر اثر عفونتی که توسط  کرم حلقوی که نوعی قارچ ایجاد شده به وجود می آید. این بیماری علاوه بر ایجاد خارش و ترک در کف پاها باعث راش بین انگشتان پا و لایه لایه شدن پوست پا نیز می شود. علت اصلی به وجود آمدن این عفونت، پوشیدن طولانی مدت کفش می باشد. 

ترک پا و دلایل آنترک پا و دلایل آن

دلایل ترک پا در فصول سرد

همانطور که پیشتر گفته شد در کنار دلایل ترک پا در فصول سرد سال، عوامل و بیماری های مختلفی وجود دارد که باعث خشکی و ترک خوردگی در کف پا می شود که این عوامل در ماه های سرد سال شدید تر هم می شود. مهم ترین دلایل ترک پا در فصول سرد سال که به تنهایی باعث ایجاد این مشکل پوستی می شود به شرح زیر می باشد:

  • گرمایش داخلی و رطوبت کم محیط زندگی یا محل کار

  • نوشیدن کمتر آب 

  • تمایل به اینکه هر روز دوش آب گرم بگیریم

  • دوش طولانی مدت آب گرم

  • وجود اختلاف بیشتر محیط بیرون و داخل

  • کاهش تعریق

دیگر مطالب تکمیلی را در این بخش دنبال نمایید

نکات مراقبت از پوست در هوای سرد

ضرورت استفاده از ضد آفتاب در هوای سرد

چرا باید برای دلایل ترک پا در فصول سرد به متخصص پوست مراجعه کرد؟

در صورت مشاهده ترک های پوستی که با کرم های مرطوب کننده و نرم کننده از بین نمی روند باید هر چه سریع تر به متخصص پوست مراجعه کرد به دلیل اینکه ممکن است این ترک ها بر اثر یک بیماری پنهان و مزمن باشد. متخصص پوست پس از بررسی شرایط پماد استرس استروئید تجویز می کند و اگر شرایط همراه با خارش شدید پوست همراه بود به گونه ای که مانع خواب و فعالیت در طول روز می شود، آنتی هیستامین هم تجویز می کند.

مراقبت از ترک پا در فصل سردمراقبت از ترک پا در فصل سرد

پیشگیری از ترک پوست پا

بهتری راه جلوگیری و پیشگیری از به وجود آمدن دلایل ترک پا در فصول سرد سال این است که از کرم های مرطوب کننده استفاده کنیم و در طول فصول سرد سال جوراب بپوشیم تا پوست پایمان بیشتر گرم و مرطوب بماند در کنار آن راه های دیگری نیز وجود دارد که از ما در برابر دلایل ترک پا در فصول سرد مراقبت می کند. این روش ها و راه ها به صورت زیر می باشد:

  • مالیدن کرم های نرم کننده به پاها پس از استحمام

  • پوشیدن کفش بدون جوراب

  • طول مدت زمانی که پایمان درون کفش است را کاهش دهیم

  • بیشتر به نظافت و پاکیزگی پاهایمان برسیم

  • محیط کار یا محل زندگی مان را با فرش یا موکت ضخیم بپوشانیم

درمان ترک پوست پا

در صورتی که متوجه شدیم یکی از دلایل ترک پا در فصول سرد سال باعث به وجود اوردن ترک در کف پاهایمان شده است باید توجه بیشتری به پاهایمان داشته باشیم و هر روز کرم های مرطوب کننده و نرم کننده بر روی کف پاهایمان بمالیم. در صورتی که احساس می کنیم دلایل ترک پا در فصول سرد همراه با احساس سرمای شدید در پاهایمان است از جوراب خشک و تمیز باید استفاده کنیم. و دیگر اینکه به پزشک متخصص پوست مراجعه کرده و دارو مصرف کنیم.

پیشگیری از به وجود اومدن ترک پاپیشگیری از به وجود اومدن ترک پا

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
چرا تالگو پاریس انتخاب ایده‌آلی است؟
رضایت مشتریان
رضایت مشتریان
ارائه آموزش‌های به‌روز
ارائه آموزش‌های به‌روز
ضمانت خدمات
ضمانت خدمات
تحویل سریع محصولات
تحویل سریع محصولات
نماینده رسمی برند تالگو
نماینده رسمی برند تالگو
6LfwmDgaAAAAAGLBzHo7nwPG38UHAUD7AwqD50cs