ClickCease
تالگو آموزش مراقبت های پوست و زیبایی جوان سازی پوست صورت skin care

بهترین اسکراب صورت خانگی و طرز تهیه آن

15 مهر ، 1402
موسسه تالگو پاریس

در دنیایی مملو از محصولات زیبایی و لوازم آرایشیِ ساخته‌شده از مواد شیمیایی، درمان‌های ساده و خانگی با مواد طبیعی، جذابیت بیشتری دارند. اسکراب صورت خانگی نیز یکی از روش‌های پرطرفدار برای رفع لک صورت است. با استفاده از انواع اسکراب خانگی می‌توانید علاوه بر لایه برداری پوست خود، آن را با مواد طبیعی تغذیه کرده و پوستی روشن و شفاف داشته باشید.

پس از مطالعۀ این مقاله، شما می‌توانید با آموزش طرز تهیه اسکراب خانگی صورت، هر یک از انواع آن را متناسب با مواد غذایی موجود در منزلتان، درست کنید و به عنوان ماسک، روی صورت خود قرار دهید. پس اگر پوستی شفاف و روشن می‌خواهید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

اسکراب صورت خانگی چیست؟

پیش از اینکه با طرز درست کردن اسکراب صورت در خانه آشنا شویم، بهتر است بدانیم اسکراب صورت چیست و چه فوایدی دارد؟ معنی کلمه اسکراب چیست و چگونه استفاده می‌شود؟

Scrub واژه‌ای انگلیسی به معنای مالش دادن است. در نتیجه کرم اسکراب نیز نوعی کرم لایه بردار است که روی پوست صورت مالیده می‌شود و سلول‌های مردۀ پوست را از بین می‌برد. این ماده که از ذرات ریز سیلیکونی و یا مواد خردشدۀ گیاهی ساخته شده، به شکل مالیدنی روی پوست بدن استفاده می‌شود و انواع گوناگونی دارد.

ژل اسکراب صورت برای قسمت‌های مختلف بدن از لب تا پا، قابل استفاده است؛ اما بیشتر افراد از آن برای رفع جوش و روشن کردن پوست صورت استفاده می‌کنند. لازم است بدانید که فرمولاسیون ساخت انواع اسکراب‌های موجود در بازار کاملا طبیعی است و از مواد ارگانیک تشکیل شده و ضرری ندارد. با این‌حال ممکن است برخی افراد به دلایل سنتی، علاقه‌ای به استفاده از ماسک‌های آماده نداشته باشند. به همین دلیل درست کردن ماسک اسکراب خانگی نیز طرفداران زیادی دارد.

اسکرابر صورت چیست

تصویری از اسکراب صورت

از فواید اسکراب صورت خانگی چه می دانیم؟

حال که فهمیدیم ماسک اسکراب صورت چیست، زمان آن رسیده که بدانیم چه فوایدی دارد. همۀ محصولات مراقبت پوستی موجب پاکسازی پوست شده و درخشندگی و شفافیت آن را به دنبال دارند؛ اما در این بین، جایگاه اسکراب صورت خانگی جایگاهی ویژه است.

 از مزایای اسکراب صورت خانگی می‌توان به بازشدن منافذ پوست و در برخی موارد آبرسانی پوست صورت در خانه اشاره کرد. این ماسک از بروز آکنه جلوگیری می‌کند؛ به ازبین‌رفتن جوش‌های زیرپوستی کمک می‌کند و موجب جوان‌سازی پوست می‌شود. بعلاوه اینکه با لایه‌برداری عمیق خود، پوستی شفاف و درخشان را به شما هدیه می‌دهد.

اما درست کردن اسکراب صورت در خانه، مزایای دیگری نیز دارد که در ادامه دربارۀ آن‌ها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

وجود ترکیبات طبیعی در اسکراب صورت خانگی

مادۀ اصلی تشکیل‌دهندۀ اسکراب خانگی، مواد طبیعی مانند میوه‌ها، گیاهان و روغن‌های گیاهی است. این مواد سرشار از ویتامین، آنتی اکسیدان و مواد معدنی ضروری هستند و باعث ارتقای سلامت پوست می‌شوند. از ویژگی آبرسانی پوست عسل گرفته تا خاصیت لایه‌برداری تفالۀ قهوه، هر یک نتیجۀ فوق‌العاده‌ای را برای پوست شما به ارمغان می‌آورند. 

طرز تهیه اسکراب خانگی

استفاد از میوه برای تهیه اسکراب خانگی

لایه برداری ملایم با اسکراب خانگی صورت

انجام پاکسازی پوست و از بین بردن سلول‌های مرده، برای حفظ شادابی و جوانی صورت شما لازم است. لایه‌برداری با اسکراب خانگی بسیار ملایم است و آلودگی‌ها را به شکلی موثر و بدون آسیب رساندن به پوست، از بین می‌برد.

پس اگر به ریزدانه‌های سیلیکونی علاقه ندارید و فکر می‌کنید برای پوستتان مضر هستند، می‌توانید از لایه‌بردارهای طبیعی مانند شکر، تفالۀ قهوه یا بلغور جو دوسر استفاده کنید که با پوست شما ملایم‌تر رفتار می‌کنند.

مقرون به صرفه بودن اسکراب خانگی پوست

خرید محصولات مراقبت پوستی تجاری معمولا قیمت بالایی دارند؛ به خصوص اگر معروف بوده و ادعای نتیجه‌ای معجزه‌آسا داشته باشند. این در حالی است که در ساخت اسکراب خانگی از مواد ساده‌ای استفاده می‌شود که در بیشتر خانه‌ها وجود دارد. بنابراین با درست کردن اسکراب صورت در منزل، با یک تیر دو نشان خواهید زد. یعنی نه‌تنها در پول خود صرفه‌جویی می‌کنید، بلکه روی سلامت پوست خود در درازمدت نیز سرمایه‌گذاری خواهید کرد.

اسکراب خانگی؛ مخصوص پوست شما

پوست هر فردی منحصربه‌فرد است و ممکن است شرایط خاصی داشته باشد. اسکراب خانگی صورت به شما این امکان را می‌دهد که دستور‌العمل ویژۀ خود را برای رفع مشکلات پوستی تهیه کنید. چه پوست چربی داشته باشید، چه خشک، حساس یا مختلط، یک اسکراب خانگی مخصوص پوستتان پیدا می‌شود. ضمن اینکه می‌توانید مقدار هر ماده را تنظیم کرده و حتی مواد دیگری مانند روغن‌های گیاهی را نیز به آن اضافه کنید.

تهیه اسکراب در خانه؛ راهی برای حفظ محیط زیست

از آنجایی که اسکراب خانگی از مواد طبیعی و موجود در خانه‌ها تهیه می‌شود، زبالۀ بسیار کمی به جای می‌گذارد. ضمن اینکه این نوع زباله به‌هیچ‌وجه شیمیایی نیست و با باقی‌ماندن در خاک و آب، آسیبی به طبیعت نمی‌رساند. بنابراین با مصرف اسکراب های خانگی، می‌توانید علاوه بر سلامت بدن خود، سلامت محیط زندگی خود را نیز حفظ کنید.

طرز تهیه اسکراب صورت خانگی

بالاخره به جذاب‌ترین بخش مقاله رسیدیم و آماده‌ایم که چند نوع اسکراب صورت خانگی را با هم آماده کنیم. پیش از مطالعۀ بخش زیر، دقت داشته باشید که خاصیت هر اسکراب با دیگری متفاوت است. بنابراین برای انتخاب بهترین اسکراب صورت خانگی، به نوع پوست، عارضه پوستی و مواد غذایی موجود در منزلتان توجه کنید.

1) اسکراب جو دوسر و عسل

اگر به دنبال اسکراب صورت خانگی برای پوست خشک خود هستید، می‌توانید از ترکیب جو دوسر و عسل استفاده کنید. این اسکراب لایه‌بردار ملایمی برای پوست محسوب می‌شود. به همین دلیل برای افرادی که پوست حساسی دارند، بسیار مناسب است. بلغور جو دوسر خاصیت تسکین‌دهندگی دارد و تحریکات پوست شما را آرام می‌کند. عسل نیز ماده‌ای مغذی و مرطوب است که نقش آبرسانی پوست را به خوبی انجام می‌دهد.

مواد لازم:

  •  2 قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر
  •  1 قاشق غذاخوری عسل

طرز تهیه:

  • بلغور جو دوسر را با استفاده از مخلوط‌کن یا غذاساز به پودری ریز تبدیل کنید.
  • پودر بلغور را در کاسه‌ای کوچک با عسل مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید.
  • ترکیب آماده‌شده را روی صورت خود بمالید و حدود 1 دقیقه با حرکات دایره‌ای ماساژ دهید.
  • اجازه دهید اسکراب به مدت 5 دقیقه روی پوستتان بماند تا مواد مغذی به عمق آن نفوذ کند.
  • در انتها صورت خود را با آب گرم بشویید و با حوله‌ای نرم و ملایم، خشک کنید.

اسکراب جودوسر و عسل

عکسی از تهیه اسکراب جودوسر و عسل 

2) اسکراب قهوه و روغن نارگیل

اسکراب صورت خانگی قهوه برای کسانی مناسب است که به دنبال تقویت پوست خود و لذت بردن از عطر قهوه هستند. تفاله‌های قهوه به عنوان یک لایه‌بردار طبیعی عمل می‌کنند. روغن نارگیل نیز نقش آبرسان را داشته و هیدراتاسیون عمیق پوست را فراهم می‌کند.

مواد لازم:

  •  2 قاشق غذاخوری تفاله قهوه
  • 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل

طرز تهیه:

  • تفالۀ قهوه‌ای را که قبلا نوشیده‌اید، در کاسه‌ای ریخته و با روغن نارگیل خوب هم بزنید تا مخلوطی غلیظ و دانه‌ای ایجاد شود.
  • اسکراب را به آرامی روی صورت خود مالیده و ماساژ دهید. به مناطقی که نیاز به توجه دارند (برای مثال مناطق حاوی لک یا جوش زیرپوستی)، بیشتر تمرکز کنید.
  • ماساژ پوست را برای چند دقیقه ادامه دهید و اجازه دهید کافئین قهوه، گردش خون را بهبود بخشد.
  • برای سفت شدن پوست و بسته شدن منافذ آن، صورت خود را با آب سرد بشویید.
  • از شادابی پوست خود لذت ببرید.

3) اسکراب موز و شکر

یکی دیگر از انواع اسکراب صورت برای پوست خشک و پوسته‌پوسته، ترکیب موز و شکر است. موز ماده‌ای است سرشار از ویتامین و می‌تواند رطوبت پوست صورت را حفظ کند. از طرفی شکر نیز به از بین بردن سلول‌های مرده کمک می‌کند و نقش پاکسازی پوست را به عهده دارد. این اسکراب خانگی برای لک صورت مناسب بوده و می‌تواند پوستی شفاف و روشن را به شما هدیه دهد.

مواد لازم:

  •  1 عدد موز رسیده
  •  2 قاشق غذاخوری شکر گرانول

طرز تهیه:

  • موز را در کاسه‌ای له کنید و با چنگال فشار دهید تا خمیر یکدستی ایجاد شود.
  • شکر گرانول را به خمیر موز اضافه کنید و خوب هم بزنید.
  • ترکیب موز و شکر را روی صورت و گردن خود بمالید و به آرامی با حرکات دایره‌ای مالش دهید.
  • اجازه دهید اسکراب برای چند دقیقه روی پوست شما بماند تا مواد مغذی جذب آن شود.
  • صورت خود را با آب ولرم بشویید و به آرامی خشک کنید.

اسکراب خانگی موز و شکر

تصویری از اسکراب خانگی موز و شکر

    4) اسکراب ماست و زردچوبه

    یکی دیگر از انواع اسکراب خانگی برای لک صورت، ترکیب زردچوبه و ماست است. این ترکیب، اسکراب خانگی روشن کننده صورت نیز محسوب شده و می‌تواند رنگی ایده‌آل و یکدست به پوستتان بدهد. ماست حاوی اسیدلاکتیک است که در کنار حفظ رطوبت، به آرامی لایه‌برداری می‌کند. زردچوبه هم با خاصیت آنتی‌باکتریال و ضد التهاب خود، نقش مسکن و درمان پوست شما را به عهده دارد.

    مواد لازم:

    • 2 قاشق غذاخوری ماست ساده
    • نصف قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه

    طرز تهیه:

    • در یک کاسه، ماست ساده را با پودر زردچوبه ترکیب کنید تا مخلوطی زردرنگ ایجاد شود.
    • اسکراب را روی صورت خود بمالید و اجازه دهید 5 تا 10 دقیقه بماند.
    • به آرامی صورت خود را با حرکات دایره‌ای ماساژ دهید.
    • مخلوط را با آب گرم بشویید و صورت خود را خشک کنید.
    • از تاثیر زردچوبه و درخشندگی پوست خود لذت ببرید.

    اسکراب زردچوبه و ماست

    تهیه اسکراب زردچوبه و ماست

      5) اسکراب بادام و شیر

      کسانی که عاشق داشتن پوستی صاف و لطیف هستند، انتخابی بهتر از ترکیب بادام و شیر ندارند. این اسکراب روشن کننده پوست، با داشتن بادام می‌تواند ویتامین E و چربی‌های سالم مورد نیاز پوست را تامین کند و خاصیت کشسانی پوست را افزایش دهد. شیر نیز پاک‌کننده و آبرسان خوبی برای صورت محسوب می‌شود.

      مواد لازم:

      • یک چهارم فنجان بادام
      •  2 قاشق غذاخوری شیر

      طرز تهیه

      • بادام را با استفاده از مخلوط کن یا آسیاب، خرد کنید تا به شکل پودری ریز درآید.
      • پودر بادام را با شیر مخلوط کنید تا خمیری غلیظ و دانه‌ای ایجاد شود.
      • اسکراب را به آرامی روی صورت و گردن خود بمالید و خوب ماساژ دهید.
      • اجازه دهید چند دقیقه بماند تا مواد جذب منافذ پوست شود.
      • اسکراب را با آب سرد بشویید تا رطوبت را محفوظ نگه دارد و پوستی روشن و شفاف را ایجاد کند.

      اسکراب بادام و شیر

      تصویری از اسکراب بادام و شیر

        کدام یک بهترین اسکراب صورت خانگی برای شماست؟

        در این مقاله چند دستور برای درست کردن اسکراب صورت خانگی ارائه کردیم و از مزایای استفاده از آن برایتان گفتیم. اما لازم است بدانید که لزوما هر مادۀ شیمیایی‌ای بد نیست و برای بدن ضرر ندارد. اسکراب‌های صورت آماده که با برندهای مختلف تجاری در بازار موجود هستند نیز می‌توانند برای پوست شما مفید باشند. فقط کافی است از کیفیت آن مطمئن باشید و برای خرید، به افراد متخصص و کارشناسان پوست مراجعه کنید. توضیحات ما به پایان رسید. حالا نوبت شماست که از تجربۀ خود برای ما بگویید. شما برای مراقبت از پوست خود چه‌کار می‌کنید؟ آیا از اسکراب صورت نیز استفاده کرده‌اید؟ پوست صورت شما چرب است یا خشک؟ کدام اسکراب صورت برای شما مناسب‌تر است؟

        بهترین اسکراب صورت

        استفاده از بهترین اسکراب صورت

        سوالات متداول:

        1. اسکراب صورت خانگی چیست و چه فوایدی دارد؟

        اسکراب صورت خانگی یکی از راه‌های طبیعی برای مراقبت پوست است که در منزل انجام می‌شود. این ترکیب طبیعی بدون مواد شیمیایی باعث صافی، درخشندگی و لطافت پوست شده و خاصیت آبرسانی و پاک‌کنندگی دارد.

        2. چگونه اسکراب صورت خانگی درست کنیم؟

        شما می‌توانید بر اساس نوع پوست و مواد غذایی مورد علاقه‌تان، اسکراب خانگی مخصوص پوست خود را درست کنید. در این مقاله طرز تهیۀ 5 اسکراب خانگی متنوع را ارائه کرده‌ایم.

        اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
        چرا تالگو پاریس انتخاب ایده‌آلی است؟
        رضایت مشتریان
        رضایت مشتریان
        ارائه آموزش‌های به‌روز
        ارائه آموزش‌های به‌روز
        ضمانت خدمات
        ضمانت خدمات
        تحویل سریع محصولات
        تحویل سریع محصولات
        نماینده رسمی برند تالگو
        نماینده رسمی برند تالگو
        6LfwmDgaAAAAAGLBzHo7nwPG38UHAUD7AwqD50cs