ClickCease
تالگو آموزش مراقبت های پوست و زیبایی جوان سازی پوست صورت skin care

چه عواملی باعث پف زیر چشم می شود

25 مهر ، 1402
موسسه تالگو پاریس

دلایل ورم و پف دور چشم چیست و چه درمانی دارد؟

پف زیر چشم یا چشم های باد کرده اصطلاحی است که اکثرا برای چشم هایی به کار می رود که اطراف آن متورم بوده و گاهی حالت التهاب هم دارد. افرادی که چشم های پف کرده دارند گاهی خودشان هم از علت آن سردر نمی آورند؛ اما به طور کلی پف چشم ها می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد. در این مقاله مهم ترین عوامل تاثیر گذار در پف و ورم چشم را بررسی می کنیم.

عوامل تاثیر گذار در پف و ورم چشم

به طور کلی پف زیر چشم ناشی از عوامل مختلفی است از قبیل:

  •  مصرف بیش از حد نمک که موجب ابقا مایعات می شود
  • آلرژی هایی که موجب التهاب و تورم می شوند
  • مشکلات سینوس
  • افزایش سن
  • خستگی و کمبود خواب
  • استرس
  • کم شدن آب بدن
  • متاسفانه، پف زیر چشم در بسیاری از مردم به دلیل خصوصیات وراثتی ایجاد می شود.

پف زیر چشمدرمان ورم پلک بالای چشم 

علت ورم زیر چشم

در بیشتر موارد ورم پلک ها و چشم در صورت وجود هرگونه التهاب یا مایع اضافی در بافت پیوندی پیرامون چشم رخ می دهد که ممکن است دردناک یا بدون درد باشد و پلک های فوقانی یا تحتانی را در بر گیرد. دو علت شایع و مهم ورم زیر چشم مصرف زیاد الکل و مشکلات زیادی که در بر خواهد داشت. یکی از آن ها ورم بدن است. بنابراین پف چشم نیز یکی از عوارض آن خواهد بود. الکل ترشح هورمون ضد ادرار (آنتی دیورتیک) را در بدن کاهش می دهد و موجب پف کردن می شود. در سالمندی وقتی سنتان بالا می رود رسوبات چربی که از چشم محافظت می کنند شروع به شل شدن کرده و ایجاد پف زیر چشم می کنند. در سنین بالا بافت و ماهیچه های اطراف چشم نیز ضعیف شده و پف چشم را دو چندان می کند. ورم زیر چشم به علل و دلایل بسیاری از جمله ویژگی های ارثی، تغییرات هورمونی، آلرژی، استرس، افزایش سن، اختلالات پوستی مانند درماتیت، کم کاری تیروئید، سندرم نفریتی، بلفاریت، عفونت های چشم، سیگار کشیدن، مصرف الکل و خستگی چشم روی می دهد. تالگو فرانسه یکی از بهترین ارائه کنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی در جهان در کنار شما می باشد.

درمان تورم ناگهانی پلک بالای چشم

بسیاری از دلایل تورم و پف چشم بی‌خطر هستند، اما ظاهرا مشکلات کم‌ اهمیت ‌تر می‌توانند کاملا جدی باشند. بنابراین اگر فردی که تورم چشم داشته باشد، بهترین کار این است درمان مناسب را از یک اپتومتریست یا متخصص چشم درخواست کنید. اگر کسی قبلاً تورم چشم را تجربه کرده باشد، مجاز است که در منزل با روش ‌های مرسوم را درمان کنند. در بیشتر موارد عفونت تنها یک غده اشکی یا چربی تنها را آلوده می‌کند و نیاز به درمان خاصی ندارد. گرم نگه ‌داشتن محل آن به درد کمک کند. خودداری از آلرژی ‌های شناخته ‌شده بهترین نوع درمان هست، اما برخی اشخاص با مصرف آنتی ‌هیستامین‌ ها درد را کاهش می‌دهند. برخی قطره‌ های چشمی هم می‌توانند از خارش و خشکی چشم جلوگیری کند. اما اگر علائم باقی بمانند فرد باید با پزشک متخصص تماس بگیرد. پزشک ممکن است آزمایش آلرژی تجویز کند یا درمان خاصی را پیشنهاد دهد.

درمان پف بالای چشم در طب سنتی

خیلی خوب است که همیشه راه حل هایی با مواد طبیعی را به بدن خود ارائه دهید که باعث داشتن عوارض جانبی پس از جراحی هم نمی شوند.

سیب و عسل

با توجه به این که این ها حاوی مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان، آب و فیبر طبیعی هستند، این ماسک سیب و عسل یک درمان مؤثر برای شل شدگی و افتادگی پلک ها می باشد.

چای کیسه ای

استفاده از چای کیسه ای بابونه به شدت توصیه می شود، به دلیل اینکه حاوی مواد ضد التهابی برای درمان این مشکل است.

بابونه و خیار

خواص ضد التهابی و تقویت کننده و سفت کننده بابونه و خیار در این تونیک طبیعی باهم ترکیب می شوند، تا پف بالای پلک را از بین ببرند و با پف و تیرگی زیر چشم نیز مبارزه می کنند.

کرم خانگی آلوئه ورا

آلوئه ورا، دارای خواص شگفت انگیزی برای مرطوب سازی پوست است هنگامی که با سایر مواد طبیعی ترکیب شود، این کرم یکی از مواد عالی برای درمان خانگی پف پلک ها می شود.

درمان خانگی ورم پلک بالای چشم

این درمان ها به شرح زیر می باشد:

کمپرس آب گرم

این روش یکی از مؤثرترین راه‌ های درمان گل ‌مژه یا ورم ملتحمه است. گرما هم که باعث افزایش گردش خون در ناحیه، کاهش درد و تورم، جلوگیری از پیشرفت عفونت و بهبودی می ‌شود. همچنین پماد جنتکس برای گل مژه منساب است.

  1. یک حوله یا پارچه تمیز و بدون پرز را در آب گرم خیس کنید و آب اضافی آن را بگیرید.
  2. پارچه‌ گرم و مرطوب را به‌مدت ۵ دقیقه بر روی پلک‌های بسته‌ خود نگه دارید.
  3. چند بار این کار را تکرار کنید.
  4. با استفاده از یک پارچه‌ی تمیز، هرگونه ترشح یا مخاط عفونی را از روی پلک ‌ها یا مژه ‌ها بردارید. این کار را چند روز ادامه دهید.

بابونه

بابونه به دلیل خواص ضد سوزشی، ضد التهابی و ضد میکروبی‌اش برای درمان ورم ملتحمه بسیار مؤثر است. بابونه همچنین خاصیت آرام‌ب خشی و تقویت‌ کنندگی آن باعث کاهش قرمزی، سوزش و پف زیر چشم می‌ شود. یک قاشق چای ‌خوری گل بابونه‌ خشک را در یک لیوان آب جوش تصفیه ‌شده بریزید. روی لیوان را بپوشانید و اجازه بدهید به‌ مدت 5 دقیقه بماند. آن را صاف کنید و بگذارید تا در دمای اتاق خنک شود. در طی روز هر چند ساعت یک‌ بار، از این محلول برای پاک کردن داخل و بیرون چشم‌ ها استفاده کنید. همچنین می ‌توانید کیسه ‌های چای بابونه را در داخل یخچال قرار بدهید و آنها را به ‌مدت کمتر از 10 دقیقه روی پلک‌های بسته خود بگذارید تا تورم چشم ‌ها را کاهش بدهد. این درمان را چند بار در روز استفاده کنید.

عوامل تاثیر گذار در پف زیر چشمتورم پلک بالایی چشم با تالگو

تاثیر مشکلات داخلی بدن بر روی پف چشم

این عوامل به شرح زیر می باشد:

پف زیر چشم و کبد

پف زیر چشم ها یکی از رایج ترین مواردی است که صبح ها مشاهده می کنید. این حالت نشانه ای از این است که کبد برای شکستن و متابولیسم سموم، پروتئین و الکل بیش از حد تحت فشار قرار دارد. در صورتی که مقداری دوز ویتامین B12 که از کبد پشتیبانی می کند به بدن برسد، می بینید که پف زیر چشم به سرعت از بین می رود. پف بالای چشم ها و زیر ابروها، و افزایش آنها، عمدتا مربوط به کبد می شود و می تواند نشانه این باشد که کبد نیاز به تصفیه شدن دارد. 

پف زیر چشم و کلیه

معمولا اطراف چشم‌ های افرادی که از بیماری ‌های کلیوی رنج می‌برند، متورم و پف کرده است. معمولا دور چشم‌ های افرادی که دارای بیماری ‌های کلیوی هستند، متورم و پف کرده است. پروتئین موجود در ادرار نشانه اولیه آسیب کلیوی است که نشان می ‌دهد این عضو در عملکرد تصفیه دچار نقص شده و به پروتئین اجازه می‌ دهد، وارد ادرار شود. پف و تورم اطراف چشم ممکن است به این دلیل باشد که کلیه ‌ها به جای حفظ پروتئین در بدن، موجب نشت آن به داخل ادرار می‌ شوند.

پماد برای ورم پلک چشم

پماد چشمی تتراسایکلین (Tetracycline) از آنتی ‌بیوتیک ‌هایی است که در عفونت‌ چشم و جراحی ‌های چشمی استفاده می‌گردد. توصیه این پماد حتما باید توسط پزشک تجویز شود. توجه داشته باشید که در صورتی که دچار تاری دید و سوزش چشم هستید پیش از شروع مصرف هرگونه داروی چشمی باید مورد معاینه پزشک متخصص قرار بگیرید. همچنین در صورتی که پس از 3 روز از مصرف هر نوع پماد چشمی هنوز هم ناراحتی چشم ادامه دارد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. پماد جنتامایسین(Gentamicin) هم در درمان عفونت‌های چشمی، درمان التهاب پلک، التهاب ملتحمه و مجرای اشکی، التهاب قرنیه و زخم قرنیه تجویز می ‌شود. به دلیل بروز تاری دید در صورت استفاده از این دارو توصیه می‌شود از آن به هنگام شب استفاده شود. توجه داشته باشید که عفونت مجرای اشكی، كمپرس گرم و مالش دادن ملایم پوست محل مجرای اشكی می ‌تواند به درمان كمک كند.  تالگو پاریس با ارائه بهترین خدمات زیبایی، آبرسانی پوست، ارائه بهترین ضد آفتاب ها و محصولات زیبایی در خدمت شما همراهان گرامی می باشد. 

پف زیرچشم علت پف بالای چشم 

شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر از مقالات ما بازدید نمایید:

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
چرا تالگو پاریس انتخاب ایده‌آلی است؟
رضایت مشتریان
رضایت مشتریان
ارائه آموزش‌های به‌روز
ارائه آموزش‌های به‌روز
ضمانت خدمات
ضمانت خدمات
تحویل سریع محصولات
تحویل سریع محصولات
نماینده رسمی برند تالگو
نماینده رسمی برند تالگو
6LfwmDgaAAAAAGLBzHo7nwPG38UHAUD7AwqD50cs