ClickCease
تالگو آموزش مراقبت های پوست و زیبایی جوان سازی پوست صورت skin care

3 روتین پوست چرب و جوش دار

10 مهر ، 1402
تالگو

روتین پوست چرب یکی از مهم‌ترین روتین‌هاست و اهمیت زیادی دارد. مراقبت از پوست‌های چرب بسیار سخت‌تر از سایر پوست‌هاست و به محض آن‌که بی‌توجهی صورت گیرد، تأثیر زیادی در زیبایی افراد می‌گذارد؛ اما از کجا بفهمیم که پوستمان چرب است؟ در پوست‌های چرب، آکنه و جوش بیشتری به چشم می‌خورد که رنگ پوست را براق نشان می‌دهند. افرادی که بعد از شست‌وشوی صورت احساس سنگین‌بودن می‌کنند یا پس از استفاده از دستمال مرطوب پوست‌شان براق به نظر می‌رسد، معمولاً دارای پوستی چرب هستند.

از دیگر نشانه‌های پوست چرب، داشتن منافظ باز در قسمت‌های گونه، بینی و... است. بنابراین از هر جهت که به قضیه نگاه کنیم، می‌بینیم که داشتن یک روتین برای مراقبت از پوست چرب لازم است. حال اگر می‌خواهید پوست‌تان جوش کمتری بزند و از شر براقی پوستتان خلاص شوید، با ما تا انتهای این نوشته همراه باشید تا از چند ترفند مراقبتی و روتین پوست چرب و جوش‌دار مطلع شوید.

شناخت انواع جوش پوستی

در ابتدا باید بگوییم دلیل وجود برخی از انواع جوش‌ها در پوست به چرب‌بودن پوست بدن بازمی‌گردد. یعنی اگر بتوانید چربی پوست‌تان را کنترل کنید، به‌زودی شاهد رفع بسیاری از جوش‌های بدن‌تان خواهید بود. البته این همه ماجرا نیست و جوش‌ها انواع مختلفی دارند؛ اما به طور کلی جوش‌های بدن به دو دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد. با شناخت انواع جوش پوستی می‌توانید بهترین روتین پوست چرب و جوش دار را انجام داده و پوست خود را به ایده‌آل‌ترین حالت ممکن برسانید.

جوش التهابی

جوش‌های التهابی معمولاً قرمزرنگ هستند و ظاهری برآمده دارند. این جوش‌ها که از زیر پوست شروع به رشد می‌کنند، اغلب چرکی بوده و با درد همراه هستند. از نظر پزشکی، جوش‌های التهابی به انواع پاپول، ندول، پاسچول و کیست تقسیم می‌شوند. حادترین جوش التهابی، کیست است که معمولاً بدون مراجعه به دکتر و مصرف دارو بهبود نمی‌یابد.

جوش غیرالتهابی

جوش غیرالتهابی بر اثر چربی زیاد و مسدودشدن منافذ پوست به وجود می‌آید. جوش‌های غیر التهابی تورم و درد ندارند و به صورت جوش‌های سرسیاه و سرسفید دیده می‌شوند. درمان این جوش ها بسیار ساده‌تر از جوش‌های التهابی است و در بیشتر موارد به دکتر و دارو نیاز ندارد.

روتین پوست چرب و جوش دار چیست؟

روتین پوست چرب و جوش دار، مانند تمام روتین‌های پوستی است؛ با این تفاوت که تمرکز آن بر کنترل چربی و جوش است. به طور کلی، روتین‌ها باید ملایم باشند تا چربی پوست را کاهش داده و پوست را تحریک نکنند. به‌عبارتی اگر از روتینی استفاده کردید که باعث تحریک پوست‌تان شد، باید آن را متوقف کنید. برای یافتن پاسخ این سوال که روتین پوست چرب چیست ، باید بگوییم که روتین پوست چرب و جوشدار سه پایه اصلی دارد:

  • شستشو با پاک‌کننده و رفع آلودگی؛
  • استفاده از آبرسان و مرطوب‌کننده؛
  • تنظیم PH پوست با استفاده از تونر.

در روتین پوست چرب، باید در انتخاب محصولات مراقبت پوستی دقت داشته باشید و محصول را متناسب با نوع پوست خود انتخاب کنید. معمولاً روی همه محصولات بهداشتی قید می‌شود که برای چه نوع پوستی مناسب هستند. روتین پوست چرب و جوش دار دوبار در روز انجام می‌شود. یک‌بار صبح و حدود 30 دقیقه بعد از بیدارشدن و بار دیگر در انتهای شب و قبل از خواب. در ادامه هر دو روتین صبح و شب مخصوص پوست جوش دار را توضیح خواهیم داد.

روتین پوست چرب و جوشدار در صبح

انجام روتین پوست چرب برای نوبت صبح جزو واجبات این نوع پوست است. خوشبختانه روتین این مرحله ساده بوده و به‌راحتی انجام می‌شود. مراحل روتین پوستی برای انواع پوست چرب به شرح زیر است:

1) شستشوی صورت

در اولین مرحله از روتین پوست چرب، باید صورت‌تان را بشویید تا هر نوع گرد و غبار، آلودگی و چربی پاک شود. این آلودگی‌ها ممکن است از بالش و تشک مورد استفاده‌تان باشد که توانسته‌اند خود را به پوست صورت برسانند. متخصصان توصیه می‌کنند روبالشتی و ملحفه مورد استفاده هنگام خواب را حداقل هر دو هفته یک‌بار بشویید تا انتقال آلودگی به پوستتان را کاهش دهید. بنابراین اولین مرحله در روتین پوست چرب هنگام صبح، شستن صورت با شوینده ملایم و مناسب پوست‌تان است. بعد از شستن حتماً صورت‌تان را با حوله تمیز و شخصی خشک کنید.

2) استفاده از تونر

استفاده از تونر در کنترل چربی پوست شما بسیار تاثیرگذار است. تونر PH پوست شما را تنظیم و منافذ باز پوست را کنترل می‌کند. پس در انتخاب تونر مناسب پوستتان دقت کنید و حواستان باشد تونر مخصوص پوست چرب را بخرید تا هنگام استفاده، تأثیر عکس نگذارد.

روتین پوست چرب و جوش دار و استفاده از تونر

استفاده از تونر و مراقبت از پوست چرب

3) آبرسانی و مرطوب کردن

برای تاثیرگذاری بهتر، رعایت ترتیب روتین پوست چرب و جوشدار بسیار مهم است. در سومین مرحله باید پوست را آب‌رسانی کنید. فرقی نمی‌کند چه نوع پوستی داشته باشید؛ باید این حقیقت را بپذیرید که همه پوست‌ها به آب‌رسانی و رطوبت نیاز دارند. اگر مرطوب‌کننده مناسب پوست شما نباشد، رطوبت بیشتری روی پوست ایجاد می‌کند و همین موضوع باعث افزایش چربی در سطح پوست و تشدید جوش در بدن شما می‌شود. به همین دلیل است که می‌گوییم حواستان باشد محصول انتخابی مناسب پوستتان باشد.

4) استفاده از ضدآفتاب

برای داشتن بهترین روتین پوست چرب نباید استفاده از ضد آفتاب را نادیده گرفت؛ به‌خصوص اگر قرار است آن روز به بیرون از منزل بروید. امروزه توصیه می‌شود حتی در منزل هم از ضد آفتاب استفاده کنید؛ به این دلیل که نور حاصل از تلویزیون، گوشی موبایل و... ممکن است برای برخی پوست‌ها مضر باشد. ضد آفتاب‌ها نقش زیادی در جلوگیری از آسیب‌دیدگی پوستی، کک و مک، لک و... دارند. برای نتیجه‌گیری بهتر، باید از ضد آفتاب متناسب پوست خود استفاده کنید.

روتین پوست چرب و جوش دار و استفاده از مرطوب‌کننده

استفاده از مرطوب‌کننده مناسب با پوست

روتین پوست چرب و جوشدار در شب

همان طور که گفتیم بهترین روتین پوست چرب و جوشدار این است که یک‌بار در صبح و یک‌بار در شب انجام شود. بنابراین لازم است با مراحل روتین پوست چرب در شب نیز آشنا شوید.

در اولین مرحله از روتین پوست چرب در شب، باید صورت‌تان را با پاک‌کننده‌های آرایشی پاک کنید. البته استفاده از محلول شست‌وشو توصیه نمی‌شود؛ چراکه ممکن است بخشی از آرایش روی پوست باقی بماند و مانع از نفس‌کشیدن آن شود. در صورتی‌که پوست چربی دارید، از پاک‌کننده آرایشی مخصوص پوست‌های چرب استفاده کنید.

1) شست و شوی صورت

صورت خود را با آب و مواد شوینده مناسب پوست‌تان بشویید و با حوله تمیز خشک کنید. درواقع همان اقداماتی را که در روتین صبح انجام دادید، دوباره تکرار کنید.

شست و شوی صورت و مراقبت از پوست چرب و جوش دار

شست و شوی صورت و روتین پوست چرب

2) استفاده از سرم و درمان های دارویی

در بیشتر موارد برای روتین پوست چرب و لک دار و کنترل میزان چربی پوست، نیاز به استفاده از دارو و سرم‌های مخصوص این نوع پوست‌ است. در صورت نیاز به استفاده از سرم و درمان‌های دارویی، می‌توانید این مرحله را بعد از شست‌وشوی پوست در روتین شبانه انجام دهید. متداول‌ترین سرم برای درمان جوش و چربی پوست، سرم رتینول است. این سرم از بروز جوش‌های جدید جلوگیری می‌کند و منافذ باز پوست را می‌بندد.

سرم و درمان های دارویی و روتین پوست چرب و جوش دار

به‌کارگیری سرم و دارو‌های درمانی 

3) سرم رتینول برای روتین پوست چرب و جوش دار

آخرین مرحله از روتین پوست قبل از خواب استفاده از محصولاتی حاوی بنزوئیل پروکساید، سالیسیلیک اسید و انواع رتینوئیدها است که برای درمان جوش مناسب هستند. این محصولات درمانی تأثیر بیشتر و سریع‌تری در بهبود وضعیت پوست‌تان دارد و مصرف آن‌ها باید زیر نظر متخصص پوست انجام شود.

4) استفاده از آبرسان و مرطوب کننده

در آخرین مرحله از روتین پوست چرب دهیدراته باید از آب‌رسان و مرطوب‌کننده‌ها استفاده کرد. انجام این عمل باعث جلوگیری از چربی بیش‌ازحد پوست می‌شود و رطوبت لازم آن را از طریق آب‌رسان تامین می‌کند.

روتین هفتگی پوست چرب و جوشدار

برای تاثیر گذاری بیشتر روتین پوست های چرب و جوشدار بهتر است در کنار استفاده از روتین معمولی، از یک روتین هفتگی پوست هم استفاده کنید. در روتین هفتگی پوست چرب و جوشدار که حداقل 2 بار در هفته انجام می‌شود، بهتر است نکات زیر را رعایت کنید تا بیشترین تأثیر را ببینید.

1) استفاده از انواع ماسک

برای انجام این مرحله باید ماسک‌های متناسب با پوست خود را بشناسید تا از خواص آن‌ها بهره ببرید. ماسک‌ها معمولاً دارای ویتامین C هستند. بنابراین برای درمان و تقویت پوست می‌توانید روتین پوست چرب با ویتامین سی را از طریق این ماسک ها انجام دهید. برای تاثیرگذاری بهتر می‌توانید ماسک‌ها را بعد از شستن صورت و هنگامی که پوست تمیز است، استفاده کنید. این اقدام در طول هفته، باید حداقل 2 بار انجام شود.

2) استفاده از لایه بردار

لایه‌برداری باعث جداشدن سلول‌های مرده از سطح پوست می‌شود. همچنین جای جوش را از بین برده و از بروز آکنه و جوش جلوگیری می‌کند. برای روشن‌شدن پوست لازم است که علاوه بر رعایت روتین پوست چرب و جوش‌دار، یک بار در طول هفته از اسکراب یا سرم‌های لایه‌بردار استفاده کنید.

روتین پوست چرب مردانه

شاید تصور عمومی بر این باور باشد که پوست مردان نیاز به روتین مراقبت پوستی ندارد؛ درحالی‌که این باور به کلی اشتباه است. پوست آقایان به‌طورمعمول از پوست خانم‌ها چرب‌تر است. بنابراین باید 2 بار در طول شبانه‌روز شسته شود. البته اگر به فعالیت‌های ورزشی می‌پردازید یا در معرض آلودگی قرار دارید و پوستتان بیشتر عرق می‌کند، بهتر است بیشتر از روزی دو بار پوست صورت خود را بشویید. در روتین پوست برای آقایان بهتر است از شوینده‌های طبیعی مانند اکالیپتوس، عصاره مرکبات یا روغن درخت چای استفاده کنید. همچنین مصرف شوینده‌های کنترل‌کننده چربی حاوی زینک نیز برای پیشگیری از ایجاد آکنه روی پوست مردان، توصیه می‌شود.

روتین پوست چرب با محصولات بهداشتی باکیفیت

برای داشتن پوستی صاف و شفاف لزوما نباید اقدامات شگفت‌انگیزی انجام دهید؛ بلکه با رعایت نکاتی که در بالا گفتیم، می‌توانید جوش‌ها و لکه‌های پوست چرب‌تان را درمان کنید. نکته قابل توجه این است که برای درمان جوش‌ها بهتر است سراغ محصولاتی با برند شناخته‌شده مانند تالگو پاریس بروید تا از تأثیر و عملکرد آن‌ها خیالتان راحت باشد. همچنین توجه داشته باشید که این محصولات مناسب پوست شما باشند. چراکه در غیر این صورت، باعث ایجاد جوش‌های بیشتری می‌شود.

شما برای حفظ بهداشت و سلامتی پوست خود چه اقداماتی انجام می‌دهید؟ به نظرتان بهترین روتین برای پوست چرب کدام است؟ لطفا نظر و تجربیات خود را با ما و دیگر خوانندگان مجله زیبایی تلگو پاریس به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول:

1. بهترین محصولات روتین پوست چرب چیست؟

ژل شستشوی صورت، میسلار واتر، کرم لایه بردار و ضد آفتاب برای استفاده در طول روز، بهترین محصولات در روتین پوست چرب هستند.

2. روتین پوست چرب مردانه چگونه انجام می‌شود؟

مراحل روتین پوست چرب برای مردان بی‌شباهت به روش‌های معمولی روتین‌های پوستی نیست. با این تفاوت که شاید لازم باشد بیشتر صورت خود را بشویند و از آبرسان متناسب با نوع پوست خود استفاده کنند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
چرا تالگو پاریس انتخاب ایده‌آلی است؟
رضایت مشتریان
رضایت مشتریان
ارائه آموزش‌های به‌روز
ارائه آموزش‌های به‌روز
ضمانت خدمات
ضمانت خدمات
تحویل سریع محصولات
تحویل سریع محصولات
نماینده رسمی برند تالگو
نماینده رسمی برند تالگو
6LfwmDgaAAAAAGLBzHo7nwPG38UHAUD7AwqD50cs