ClickCease
تالگو آموزش مراقبت های پوست و زیبایی جوان سازی پوست صورت skin care

درمان جوش زیرپوستی در سریع ترین زمان

30 مهر ، 1402
تالگو

درمان جوش زیر‌پوستی همواره یکی از دغدغه‌های اصلی افراد در سنین مختلف محسوب می‌شود؛ مخصوصاً زمانی که قبل از مهمانی‌ها و قرارهای مهم خود‌نمایی می‌کند. از آنجایی که این جوش‌های زیرپوستی در زیبایی تأثیر زیادی دارند، باعث کاهش اعتمادبه‌نفس و سرخوردگی بسیاری از افراد می‌شوند. اما جدای این موضوع، از درد بعضی جوش‌های زیرپوستی نمی‌توان گذشت؛ جوش‌های بدقلق و دردناکی که نمی‌توان به‌راحتی از شرشان خلاص شد.

حال چاره کار چیست؟ چگونه می‌توان جوش سفت زیرپوستی را از بین برد؟ نگران نباشید! در این مطلب با چند روش برای درمان سریع جوش زیرپوستی آشنا خواهید شد. برای آشنایی با این روش‌ها، همراه ما باشید.

انواع جوش زیرپوستی و روش های درمان آن

جوش های زیرپوستی بر اساس محل بروز و احساس دردی که ایجاد می‌کنند، دسته‌بندی می‌شود. برای مثال ممکن است برخی از انواع جوش زیرپوستی سفت و دردآور باشند؛ درحالی‌که برخی دیگر فقط شکل ظاهری شما را تغییر دهند. همچنین جوش زیرپوستی بینی یا جوش زیرپوستی پیشانی، از رایج‌ترین انواع جوش زیرپوستی بر اساس محل بروز آن هستند.

روش درمان مناسب برای هرکدام از این موارد، به میزان شدت درد آن‌ها بستگی دارد. اگر احساس درد زیادی دارید، توصیه می‌کنیم حتما به پزشک مراجعه کنید. در غیر این صورت می‌توانید از روش‌های درمان خانگی جوش زیرپوستی کمک بگیرید.

درمان پزشکی جوش زیرپوستی

درمان جوش‌ زیرپوستی توسط پزشک، ابتدا با تشخیص اولیه نوع جوش روی پوست‌ شروع می‌شود. پزشک پس از تشخیص نوع جوش، راهکار درمانی متناسب با آن را ارائه می‌دهد. باید بدانید که جوش‌ها با توجه به نوع و جنس پوست، علت به‌وجود آمدن و زمانی که از پیدایش آن‌ها می‌گذرد، دسته‌بندی‌های متفاوتی دارند. بنابراین توجه داشته باشید که استفاده از روش‌های درمانی که با تجویز پزشک انجام می‌شود، فقط مختص همان جوشی است که برای درمان آن به پزشک مراجعه کرده‌اید. بنابراین نباید از همان روش برای دیگر جوش‌های بدن استفاده کنید؛ چراکه ممکن است تعداد و التهاب جوش‌ها را افزایش دهد. در ادامه شما را با انواع روش های درمان پزشکی جوش زیرپوستی آشنا خواهیم کرد.

مصرف آنتی بیوتیک خوراکی

جوش‌های زیرپوستی بزرگ‌تر و شدیدتر از حالت معمول، اغلب با آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی درمان می‌شوند. در صورتی که جوش‌های زیرپوستی زیادی با احتمال عفونت داشته باشید، پزشک به‌جای آنتی‌بیوتیک‌های موضعی، آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی را تجویز می‌کند. این داروها معمولاً سریع‌تر عفونت زیر پوست را درمان می‌کنند.

تزریق کورتیزون

یکی دیگر از راه‌های درمان جوش سفت زیرپوستی که اغلب بسیار دردناک، بزرگ یا متورم هستند، تزریق کورتیزون است. به این صورت که پزشک یک محلول کورتیزون رقیق‌شده را مستقیماً در جوش تزریق می‌کند. بعد از آن فرآیند درمان آغاز می‌شود.

تزریق کورتیزون برای درمان جوش زیرپوستی

تزریق کورتیزون 

استفاده از آنتی بیوتیک های موضعی

این نوع از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند شما را از شر هر‌گونه باکتری که در ایجاد جوش زیرپوستی نقش دارد، راحت کنند و التهاب را کاهش دهند. اگر به طور مداوم دچار این نوع جوش‌ها می‌شوید، بهتر است از آنتی‌بیوتیک‌ها در اطراف ناحیه جوش به‌عنوان اقدامی پیشگیرانه استفاده کنید. رایج‌ترین آنتی‌بیوتیک‌های موضعی برای جوش زیرپوستی، کلیندامایسین و اریترومایسین هستند. به خاطر داشته باشید که مصرف خودسرانۀ این داروها ممکن است عوارض زیادی برای شما داشته باشد. بنابراین قبل از استفاده با پزشک متخصص مشورت کنید.

درمان فتودینامیک (PDT)

فتودینامیک یا PDT یکی از جدیدترین روش‌های درمان جوش‌های زیرپوستی است. در درمان فتودینامیک، از یک کرم فتوسنتزکننده در محل جوش استفاده می‌شود. در مرحله بعدی، محل آسیب در معرض نور LED قرمز یا آبی قرار می‌گیرد. این نور به کاهش تولید چربی، جمع شدن غدد چربی و کشتن باکتری‌ها کمک می‌کند. توجه داشته باشید که این درمان، مستلزم چند جلسه ملاقات با پزشک متخصص است و معمولاً به چند ماه زمان برای بهبودی نیاز دارد.

لیزرتراپی

لیزرها، روش‌هایی درمانی هستند که با هدف پیشگیری از بروز جوش زیرپوستی به‌کار گرفته می‌شوند. در این روش، لیزر با تابش متمرکزی در محل جوش، به بافت های متورم نفوذ می‌کند؛ با هدف قراردادن سطوح چربی پوست، تورم جوش را کاهش می‌دهند و سلامت ازدست‌رفته پوست را اندک‌اندک بازمی‌گردانند.

قبل و بعد از لیزرتراپی

لایه‌بردارهای شیمیایی

لایه‌بردارهای شیمیایی دارای سه نوع سطحی، متوسط و عمقی هستند. به همین دلیل استفاده از آن‌ها به تجویز پزشک نیاز دارد. با این حال بد نیست بدانید که لایه‌بردارهای شیمیایی حرفه‌ای مانند اسید‎گلیکولیک و اسید‌سالیسیلیک برای از بین‌بردن سلول‌های مردۀ پوست به کار می‌روند.

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن یک روش لایه‌برداری مکانیکی برای لایه سطحی پوست است. این روش درمانی منافذ پوست را باز می‌کند؛ طوری که سریع متوجه نتیجه‌اش خواهید شد. از این نظر، یکی از روش‌های درمان سریع جوش زیرپوستی به شمار می‌رود. این نوع درمان، شامل یک دستگاه مکانیکی دستی است که کریستال‌های مخصوصی را روی پوست می‌کشد تا سلول‌های مرده را لایه‌برداری کنند.

ایزوترتینوئین

ایزوترتینوئین دارویی امید‌بخش برای کسانی است که دیگر روش‌های درمان برایشان جواب نمی‌دهد. این داروی خوراکی قدرتمند از ویتامین A تشکیل شده و با تغییر شکل غدد سباسه، جریان تولید چربی را در محل جوش متوقف می‌کند. این کاهش در تولید سیبوم، به کاهش مقدار باکتری و در نهایت رفع عفونت منجر خواهد شد.

مصرف ایزوترتینوئین شاید مانند روتین پوست چرب و جوش دار موثر نباشد، اما می‌تواند به پیشگیری از بروز جوش روی پوست‌های چرب کمک کند.

روش‌های درمان خانگی جوش زیر پوستی

اگر جوش زیرپوستی کمی دارید یا متوجه جوش زیرپوستی بینی یا پیشانی خود شده‌اید، می‌توانید از درمان‌های خانگی استفاده کنید. از مزایای این روش‌ها می‌توان به این موضوع اشاره کرد که اغلب عوارض خاصی ندارند. برخی از راه‌های درمان خانگی جوش زیرپوستی به شرح زیر هستند.

رفع جوش زیرپوستی با خمیردندان

برای رفع جوش زیرپوستی می‌توانید از خمیردندان استفاده کنید. به این صورت که اندازه یک نخود، خمیردندان سفید‌کننده را روی انگشت خود بگذارید و آن‌را روی جوش صورت بمالید. بهتر است شب تا صبح روی پوست بماند و سپس با آب ولرم صورت خود را بشویید. این‌کار را تا زمان رفع جوش زیر پوستی ادامه دهید. فقط توجه داشته باشید که درصورت مشاهده هرگونه حساسیت، این روش را کنار بگذارید.

رفع جوش زیرپوستی با خمیردندان

رفع جوش زیرپوستی با خمیردندان

درمان جوش زیرپوستی با کمپرس گرم

برای رفع جوش های زیرپوستی می‌توانید یک پارچه تمیز برداشته و آن‌ را در آب‌ گرم خیس کنید و روی جوش قرار دهید. بهتر است این کار را 3 الی 4 روز تکرار کنید تا جوش‌ زیر پوستی درمان شود. علاوه ‌بر این می‌توانید از چای کیسه‌ای سیاه هم استفاده کنید. به این دلیل که چای علاوه بر درمان، به کاهش التهاب جوش هم کمک می‌کند. به این صورت که چای کیسه‌ای خیس که سرد شده باشد را روی نقاط دارای جوش بگذارید و بعد از چند دقیقه بردارید.

درمان جوش زیرپوستی پیشانی با روغن درخت چای

 روغن درخت چای جایگزینی مناسب برای بسیاری از آنتی بیوتیک‌هاست. شما می‌توانید این روغن را با نسبت 1 به 1 با یک روغن پایه مانند روغن نارگیل، زیتون یا جوجوبا ترکیب کنید و روی جوش‌های زیرپوستی بمالید. برای درمان جوش زیر پوستی پیشانی یا دیگر قسمت‌های صورت، اجازه دهید این روغن شب تا صبح روی پوست باقی بماند.

درمان خانگی جوش زیرپوستی با یخ

یخ قادر است تورم، التهاب و قرمزی پوست را پس از خالی‌شدن جوش‌های زیرپوستی کاهش دهد. پیش از درمان جوش با یخ بهتر است ابتدا با یک شوینده مناسب صورتتان را بشویید و به‌آرامی خشک کنید. سپس، تکه‌های یخ را در یک حوله یا کیسه پلاستیکی قرار دهید و آن را برای 5 دقیقه روی جوش‌ها بگذارید. این‌ عمل را 3 الی 4 بار در روز تکرار کنید.

آب لیمو برای درمان جوش زیرپوستی

لیموی تازه اثرات معجزه‌بخشی در ازبین‌بردن جوش‌های زیرپوستی دارد. به این صورت که لیمو را بشوئید و آب آن ر‌ا بگیرید. سپس با یک تکه پنبه، روی جوش‌ها بمالید و صبر کنید خشک شود. در نهایت بعد از چند دقیقه صورت خود را با آب ‌ولرم شست‌وشو دهید. این‌کار را 1 یا 2 بار در روز تا رفع کامل جوش زیرپوستی تکرار کنید.

درمان خانگی جوش زیرپوستی با شیر

با انگشت تمیز یا یک تکه پنبۀ آغشته‌شده به شیر تازه، جوش‌های زیرپوستی خود را مرطوب کنید و صبر کنید تا خشک شوند. حدود ۱۵ دقیقه اجازه دهید تا شیر جذب پوست شود و سپس صورت خود را با آب ‌ولرم بشویید. بهتر است این‌کار را 2 الی 3 بار در روز انجام دهید تا جوش‌ها به‌سرعت درمان شوند.

آلوئه ورا برای درمان جوش زیرپوستی

ژل آلوئه‌ورا از جمله ماسک‌های طبیعی است که به ازبین‌رفتن جوش نیز کمک می‌کند. برای این کار، مقداری آلوئه‌ورا بریده و ژل آن را روی جوش زیرپوستی بمالید و صبر کنید تا خشک شود. سپس صورت خود را با آب ‌گرم شست‌وشو دهید. شما می‌توانید این کار را 2 تا 3 بار در روز تکرار کنید و تا زمانی که جوش‌ها رفع نشده‌اند، ادامه دهید. همچنین با بهترین صابون برای جوش صورت نیز آن را شستشو داد تا پوست التهاب پیدا نکند.

آلوئه ورا برای درمان جوش زیرپوستی

آلوئه ورا برای درمان جوش زیرپوستی

اقداماتی برای درمان سریع جوش زیرپوستی

برای درمان سریع جوش زیرپوستی در اولین قدم باید از دست‌کاری، فشاردادن و ترکاندن آن پرهیز کنید. سپس سراغ روش‌های زیر بروید:

  • کمپرس گرم روی جوش زیرپوستی بگذارید؛
  • از داروهای موضعی مناسب استفاده کنید. این محصولات کمک‌کننده‌های خوبی برای از بین بردن جوش زیرپوستی هستند؛
  • می‌توانید از روغن درخت چای رقیق‌شده برای درمان جوش زیرپوستی کمک بگیرید؛
  • عسل خام مانند دارویی ضد جوش زیرپوستی عمل می‌کند؛
  • درد جوش سفت زیرپوستی را می‌توانید با یخ تسکین دهید؛
  • چسب جوش‌های موجود در بازار نیز برای درمان جوش زیرپوستی مفید هستند.

درمان اصولی جوش زیرپوستی در مراکز زیبایی

معمولاً جوش زیرپوستی به صورت ناگهانی ظاهر می‌شود؛ اما به هرحال روش‌های مختلفی برای پیشگیری از بروز جوش زیرپوستی وجود دارد. بهتر است برای جلوگیری از این اتفاق، تغذیه مناسب داشته باشید. از رژیم متعادلی که حاوی تمام مواد غذایی ضروری است، پیروی کنید. مصرف غذاهایی که باعث افزایش قند خون می‌شوند را محدود کنید، به اندازه کافی استراحت کنید، آرامش خود را حفظ کنید، از استرس و تنش دوری کنید. هرگز جوش‌ها را دست‌کاری نکنید، آب زیاد بنویشید، بیش از اندازه از لایه‌بردارهای زبر و قوی استفاده نکنید و از محصولات مراقبت صورت شناخته‌شده و باکیفیت استفاده کنید. اگر پس از این اقدامات همچنان با این مشکل روبه‌رو بودید، فرصت را از دست ندهید و به مراکز درمانی و زیبایی معتبر مراجعه کنید.

شما برای درمان جوش زیرپوستی چه راهکاری پیشنهاد می‌دهید؟ خوشحال می‌شویم نظرات شما را درباره این موضوع بدانیم. چراکه نظرات شما می‌تواند به ما و دیگر خوانندگان این مقاله کمک کند.

سوالات متداول:

1. چه محصولاتی در درمان خانگی جوش زیرپوستی موثر است؟

استفاده از خمیردندان، چای، یخ، آبلیمو، شیر، آلوئه‌ورا و کمپرس آب گرم می‌تواند به درمان جوش زیرپوستی در منزل کمک کند.

2. روش های پزشکی درمان جوش زیرپوستی کدامند؟

برای درمان قطعی جوش زیرپوستی، باید به پزشک مراجعه کنید. دراین‌صورت احتمالا برای شما آنتی‌بیوتیک یا ایزوترتینوئین تجویز کرده و یا با روش‌هایی مانند فتودینامیک، لیزر و میکرودرم ابریژن جوش های زیرپوستی شما را درمان خواهد کرد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
چرا تالگو پاریس انتخاب ایده‌آلی است؟
رضایت مشتریان
رضایت مشتریان
ارائه آموزش‌های به‌روز
ارائه آموزش‌های به‌روز
ضمانت خدمات
ضمانت خدمات
تحویل سریع محصولات
تحویل سریع محصولات
نماینده رسمی برند تالگو
نماینده رسمی برند تالگو
6LfwmDgaAAAAAGLBzHo7nwPG38UHAUD7AwqD50cs