ClickCease
تالگو آموزش مراقبت های پوست و زیبایی جوان سازی پوست صورت skin care

9 روش برای درمان آفتاب سوختگی و تیرگی پوست

08 بهمن ، 1402
موسسه تالگو پاریس

تابستان فصل محبوب کسانی است که عاشق آفتاب گرفتن و دراز کشیدن زیر نور خورشید هستند. حمام آفتاب علاوه بر اینکه پوست‌های سفید را شکلاتی و زیبا می‌کند، در تولید ویتامین دی هم نقش بسزایی دارد. اما اگر بیش از اندازه در معرض تابش خورشید قرار بگیرید، ممکن است دچار آفتاب‌سوختگی، تیرگی یا لک‌های پوستی شوید. در این مقاله، 10 روش موثر را برای درمان آفتاب سوختگی و تیرگی پوست بررسی می‌کنیم.

تیرگی پوست بر اثر آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی نوعی آسیب پوستی است که با قرار گرفتن طولانی مدت در تابش مستقیم نور خورشید (به ویژه در فصول گرم سال که قدرت این پرتوها بیشتر است) اتفاق می‌افتد. بدن تا حدودی از آسیب پوست در برابر خورشید محافظت می‌کند؛ اما زمانی‌که مدت زیادی زیر نور خورشید باشید، سلول‌های مقاوم بدن‌تان توانایی مقابله را از دست می‌دهند که نتیجه آن، ایجاد لک و تیرگی روی پوست است. آفتاب‌سوختگی با توجه به میزان تاثیرگذاری روی پوست به 3 دسته تقسیم می‌شود که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

درمان آفتاب سوختگی و  تیرگی پوست

عکسی از آفتاب‌سوختگی

آفتاب سوختگی درجه ۱

اگر آفتاب‌سوختگی تنها لایه بیرونی پوست را تحت تاثیر قرار داده باشد، سیستم ‌ایمنی بدن برای جایگزینی ناحیه تیره، پوست جدید تولید می‌کند. این نوع از آفتاب‌سوختگی بدون نیاز به دارو و بعد از گذشت 1 هفته، باعث رفع تیرگی ناشی از آفتاب سوختگی پوست می‌شود.

 آفتاب سوختگی درجه ۲

در صورت بروز تاول یا آسیبی که منجر به سوزش یا خارش شود، آفتاب سوختگی لایه داخلی پوست را تحت تاثیر قرار داده است. درمان آفتاب سوختگی و تیرگی پوست در این مرحله ممکن است چند هفته زمان بخواهد. حتی گاهی به دخالت پزشکی و استفاده از دارو نیاز است.

 آفتاب سوختگی درجه ۳

در صورتی‌که پرتوهای آفتاب، تمام لایه‌های پوست را تحت ‌تاثیر قرار‌ دهند و لایه سطحی پوست کاملا از بین برود، آفتاب‌سوختگی درجه 3 اتفاق افتاده است. معمولا تابش خورشید، منجر به بروز این اتفاق نمی‌شود و سوختگی درجه 3 ناشی از آتش‌سوزی، مواد شیمیایی یا اسیدی است. در صورت بروز این نوع از سوختگی (که عمیقا آرزو داریم برای هیچ فردی رخ ندهد)، بدون هیچ درنگ و معطلی به بخش اورژانس بیمارستان بروید و حتی یک ثانیه وقت تلف نکنید.

اولین اقدام برای درمان آفتاب سوختگی و تیرگی پوست

واقعیت این است که اولین اقدام برای درمان آفتاب‌سوختگی و تیرگی پوست، پیشگیری است. از تماس طولانی‌مدت با نور مستقیم خورشید اجتناب کنید. جذب ویتامین D ارتباطی با افزایش دمای بدن و داغ‌ شدن پوست بر اثر تابش ندارد.

اقدام مهم بعدی این است که از کرم‌های ضدآفتاب غافل نشوید. آفتاب‌سوختگی با تاثیر بر DNA افراد، احتمال بروز پیری زودرس و سرطان پوست را افزایش می‌دهد. استفاده از کرم ضد آفتاب، شاید بی‌فایده به نظر برسد، اما درصد زیادی از اشعه فرابنفش خورشید را خنثی می‌کند. بهترین مارک ضد آفتاب را براساس وضعیت پوست‌تان انتخاب کنید و از آسیب‌های آفتاب در امامن بمانید.

اگر بخشی از بدن‌تان دچار سوختگی با آفتاب شد، درمان آفتاب سوختگی و تیرگی پوست به روش‌های پزشکی و خانگی امکان‌پذیر است. در ادامه نحوه روشن‌تر کردن پوست آفتاب‌سوخته را با روش‌های پزشکی بررسی می‌کنیم.

کرم رفع تیرگی پوست ناشی از آفتاب سوختگی

برای جلوگیری از تیرگی پوست ناشی از آفتاب‌ سوختگی، باید روند درمان را به ‌درستی طی کنید تا تاثیرگذار باشد. در اولین قدم تاول‌ها را نترکانید. اگر لایه‌هایی از پوست‌تان برآمده و جدا شد، به لایه‌ها دست نزنید تا تیرگی ایجاد نشود. در صورت بروز تیرگی از کرم لایه‌بردار استفاده کنید (توجه داشته باشید زمانی‌ می‌توانید از کرم لایه‌‎بردار استفاده کنید که پوست ملتهب نباشد).

وقتی سوزش و قرمزی پوست کمتر شد، می‌توانید از کرم‌های موضعی حاوی آنتی‌اکسیدان، به منظور کاهش التهاب استفاده کنید. این کرم‌ها از ترکیباتی مانند ویتامین E و C تولید شده‌اند که به بازسازی سلول‌های ازبین‌رفته پوست کمک می‌کند.

پماد آفتاب‌سوختگی سانی‌ درم، پماد آلفا و... برندهایی هستند که برای درمان آفتاب سوختگی و تیرگی پوست کاربرد دارند و یک ضد التهاب قوی به شمار می‌روند. برخی گفته‌اند برای تهیه پماد خانگی می‌توانید از قرص آسپرین به همراه آب، خمیری تهیه کنید و روی منطقه آسیب‌دیده قرار دهید. بعد از گذشت 5 دقیقه، آن ناحیه از پوست را با آب شست‌وشو دهید. استفاده از قرص آسپرین به روش خوراکی هم برای کاهش درد و التهاب مفید است. اگر در این خصوص تجربه‌ای دارید، ما را در ارائه بهتر کاربرد آسپرین، یاری کنید.

کرم رفع تیرگی پوست ناشی از آفتاب سوختگی

استفاده از کرم برای رفع آفتاب‌سوختگی

درمان خانگی

روش‌های درمان خانگی با توجه به نوع آفتاب سوختگی و شدت آن ممکن است در هر فرد متفاوت باشد. ممکن است شخصی دچار آفتاب‌سوختگی سطحی باشد و به سرعت درمان شود؛ اما شخص دیگری دچار سوختگی درجه 2 یا 3 باشد و درمان خانگی تاثیری در بهبود تیرگی حاصل از آفتاب‌سوختگی او نداشته باشد. با این حال به چند روش درمان خانگی محبوب می‌پردازیم.

شیر

لبنیات و مخصوصا شیر، یکی از منابع اصلی ویتامین A هستند. شیر به خاطر داشتن پروتئین و چربی، سطح پوست شما را به صورت کامل پوشش می‌دهد و می‌توانید پوست خود را در شیر غوطه‌ور کنید. همچنین می‌توانید به وسیله یک پنبه، شیر را در محل آسیب قرار دهید تا التهاب ناشی از سوختگی را کاهش دهد. شاید بتوانیم بگوییم شیر سرد یکی از روش‌های درمان سریع آفتاب‌سوختگی صورت است.

استفاده از وازلین سرد شده در یخچال

استفاده از وازلین به منظور بازسازی پوست و ترمیم ناحیه آسیب‌دیده، کاربرد زیادی دارد. چراکه در این حالت، سطح پوست مقاومت خود را در برابر آسیب‌های خارجی از دست می‌دهد و استفاده از وازلین (مرغوب) می‌تواند به بهبود بافت پوست کمک کند. برای تاثیرگذاری بیشتر این روش، بهتر است وازلین را به مدت چند دقیقه داخل یخچال قرار دهید تا کاملا سرد شود.

ماست

ماست یکی از فرآورده‌های شیر است که حاوی ویتامین A بوده و معمولا در یخچال نگهداری می‌شود. پروتئین موجود در ماست خاصیت ضدباکتریایی دارد؛ بنابراین می‌توانید از آن روی ناحیه آفتاب‌سوخته استفاده کنید. خواص ماست شامل خنک‌کنندگی، آبرسانی قوی، جلوگیری از خارش و... است؛ همین‌هاست که این ماده را به روش خانگی رایجی برای درمان آفتاب سوختگی و تیرگی پوست تبدیل کرده است.

استفاده از ماست برای درمان آفتاب‌سوختگی

سرکه سیب

سرکه سیب حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارند. از دیگر مزیت‌های سرکه سیب، خاصیت ضد قارچ و ضد باکتری‌بودن آن است. برای استفاده از سرکه سیب در درمان آفتاب‌سوختگی و تیرگی پوست، کافی است مقداری از آن را روی پوست بریزید و اجازه دهید چند دقیقه بماند. این عمل تاثیر زیادی در بهبودی محل آسیب دارد که تقریبا بلافاصله قابل مشاهده است.

چای کیسه‌ای

خواص آنتی‌اکسیدان موجود در چای سبز و سیاه، باعث بهبود التهاب پوست در محل آفتاب سوختگی می‌شوند. استفاده از دمنوش سرد و غلیظ بابونه نیز روش پرطرفداری است.

در این روش، ابتدا آب‌جوش را درون لیوان حاوی چای کیسه‌ای یا بابونه قرار دهید. بعد از خنک شدن، با استفاده از پنبه روی ناحیه آسیب‌دیده پوست بگذارید. اجازه دهید حداقل 10 دقیقه روی پوست بماند. سپس محل مورد نظر را با دستمال خشک کنید.

استفاده از کپسول ویتامین E

استفاده از ویتامین E به بدن کمک می‌کند تا با رادیکال‌های آزاد حاصل از آفتاب‌سوختگی مقابله کند. به عبارت دیگر ویتامین E از آسیب‌ دیدن سلول‌های سالمی که در اطراف ناحیه سوختگی قرار دارند، محافظت می‌کند. استفاده از ویتامین E خوراکی هم می‌تواند به این موضوع کمک کند؛ ولی استفاده موضعی آن تاثیر بیشتری دارد. ویتامین D هم در افزایش آبرسانی، طراوت و شادابی پوست نقش موثری دارد.

بلغور جو دوسر

برای استفاده از فواید جو دوسر می‌توانید چند فنجان آسیاب‌شده از این محصول را با آب وان حمام محلول کنید و به مدت 20 دقیقه درون آن دراز بکشید. مخلوط‌شدن کامل این پودر، آب وان را به رنگ شیری تغییر می‌دهد. خواص جو دوسر در آبرسانی، کاهش التهاب و سوزش پوست موثر است.

ژل آلوئه ورا

آلوئه‌ورا به تنهایی منبع عظیمی از مواد مورد نیاز پوست برای ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده است. یکی از بهترین و موثرترین روش‌های درمان آفتاب سوختگی و تیرگی پوست است. اطلاعات کامل درباره آلوئه‌ورا را می‌توانید در مقاله استفاده از آلوورا برای پوست صورت بخوانید.

 در این روش، باید برگ آلوئه‌ورا را به مدت چند ساعت در یخچال قرار دهید تا کاملا سرد شود. سپس ژل درون آن را خارج کرده و به مدت یک‌ ساعت، روی پوست بگذارید تا متوجه شوید «آب روی آتش» به چه معناست. سپس با آب سرد پوست‌تان را شست‌وشو دهید.

درمان آفتاب سوختگی و تیرگی پوست

اسفتاده از آلوئه‌ورا برای درمان آفتاب‌سوختگی

عسل

عسل به علت وجود خواص فراوان و بی‌نظیرش در کمک به التیام و بازسازی زخم، یکی از بهترین روش‌های درمان آفتاب‌سوختگی و تیرگی پوست است. فرقی نمی‌کند از عسل طبیعی استفاده می‌کنید یا بازاری. تنها نکته مهم این است که زنبور عسل آن را تولید کرده باشد. کافی است مقداری عسل را به محل مورد نظر بمالید و بعد از گذشت چند دقیقه شاهد تاثیر آن باشید. سپس محل مورد نظر را با آب سرد بشویید.

روش شما برای درمان آفتاب سوختگی و تیرگی پوست چیست؟

بسیاری از بیماری‌ها به صورت ژنتیکی، موروثی، اکتسابی، مسمومیت‌های غذایی، شیمیایی و... در بدن ظاهر می‌شوند، اما آفتاب‌سوختگی تکلیفش روشن است. این عارضه تنها با رعایت چند نکته ساده قابل پیشگیری است. اولین و مهم‌ترین نکته این است که مدت‌زمان طولانی را در معرض پرتوهای مستقیم خورشید قرار نگیرید. نکته بعدی این است که از ضد آفتاب استفاده کنید. ضدآفتاب تالگو گزینه مناسبی برای مقابله با آفتاب سوختگی و ایجاد تیرگی‌های ناخواسته در بدن است.

در صورتی که با رعایت نکات پیشگیرانه، باز هم از تابش خورشید آسیب دیدید، به روش‌های درمان آفتاب سوختگی و تیرگی پوست که در این مقاله مرور کردیم سری بزنید. اگر آفتاب‌سوختگی را تجربه کرده‌اید و راه دیگری برای درمان آفتاب سوختگی و تیرگی پوست می‌شناسید، روش درمانی خود را برای ما بنویسید؛ شاید

سوالات متداول

1.  چه اقداماتی را برای درمان آفتاب سوختگی پوست انجام دهیم؟

برای درمان آفتاب‌سوختگی پوست، اقدامات موثری وجود دارد. استفاده از لوسیون‌ یا ژل‌های حاوی آلوئه‌ورا، ویتامین E یا کلسیم که خصوصا پس از آفتاب‌سوختگی استفاده می‌شوند، به کاهش التهاب و تسکین درد کمک می‌کند. همچنین، مصرف داروهای ضدالتهاب مانند ایبوپروفن می‌تواند به کاهش درد کمک کند. آبرسانی مناسب پوست نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا رطوبت پوست حفظ شود. از تماس با آب گرم و حرارت اجتناب کنید تا پوست حساس سوخته کمتر تحریک شود. در کل، ترکیب این اقدامات می‌تواند به بهبود سریع‌تر آفتاب سوختگی پوست کمک کند.

2. چگونه می‌توان از تیرگی پوست جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از تیرگی پوست، اولین گام، استفاده از کرم‌ یا لوسیون‌های حاوی SPF با شماره حفاظتی مناسب در معرض نور آفتاب است. این اقدام باعث محافظت از پوست در برابر اشعه UV می‌شود و تیرگی ناشی از تعریق اضافی را کاهش می‌دهد. همچنین، اجتناب از نشستن طولانی در آفتاب نیز می‌تواند به جلوگیری از تیرگی پوست کمک کند. در صورت تعریق زیاد، حتما باید از انواع محصولات مرطوب‌کننده و ضد تعریق استفاده کنید تا پوست تازه و خنک باقی بماند و تیرگی ایجاد نشود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
چرا تالگو پاریس انتخاب ایده‌آلی است؟
رضایت مشتریان
رضایت مشتریان
ارائه آموزش‌های به‌روز
ارائه آموزش‌های به‌روز
ضمانت خدمات
ضمانت خدمات
تحویل سریع محصولات
تحویل سریع محصولات
نماینده رسمی برند تالگو
نماینده رسمی برند تالگو
6LfwmDgaAAAAAGLBzHo7nwPG38UHAUD7AwqD50cs