ClickCease
تالگو آموزش مراقبت های پوست و زیبایی جوان سازی پوست صورت skin care

11 روش موثر و قطعی در کلاژن ‌سازی پوست

26 دی ، 1402
موسسه تالگو پاریس

کلاژن که اکسیر جوانی پوست شناخته می‌شود، نامی آشنا میان کسانی است که در جست‌وجوی راهی برای افزایش شادابی و جوانی چهره خود هستند. اغلب افراد با افزایش سن تغییراتی را در سبک زندگی خود اعمال می‌کنند تا از تحولات ناخوشایند پوستی در سنین بالا در امان بمانند. ما تلاش می‌کنیم در این مطلب، ساده‌ترین و ایمن‌ترین این تغییرات را به شما معرفی کنیم. اگر مایلید دستورالعملی جامع از راه‌ های کلاژن‌سازی پوست در اختیار داشته باشید، تا انتهای این نوشته همراه ما باشید.

کلاژن چیست؟

قبل از اینکه به معرفی روش‌های کلاژن‌ سازی پوست بپردازیم، خوب است نگاهی کوتاه به عملکرد این ماده در بدن داشته باشیم. کلاژن پروتئینی فیبروزی و بلند است که در تمام بافت‌های بدن از جمله ماهیچه‌، تاندون و استخوان‌ها یافت می‌شود. رسالت این پروتئین در بدن محافظت از لایه بیرونی پوست و افزایش استحکام و رطوبت آن است. با تولید کلاژن در بدن فرآیند ترمیم و جایگزینی سلول‌های مرده پوست هم به ‌درستی اتفاق می‌افتد.

با افزایش سن، تولید کلاژن در بدن به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. نتیجه افت پروتئین، خودنمایی ‌کردن چین‌وچروک‌هایی است که در پوست مشاهده می‌شود. بهترین راهکار جهت حفظ شادابی پوست در سنین بالا تحریک فرآیند کلاژن‌سازی در بدن است. روش‌های متعددی برای تحریک این فرآیند وجود دارد که ما در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

روش ‌های کلاژن ‌سازی پوست در خانه

با کاهش ذخایر کلاژن در سنین بالا، چهره طراوت و شادابی خود را از دست می‌دهد. کارسازترین روش برای خنثی‌ کردن اثر کاهش کلاژن اعمال تغییرات سازنده و مفید در سبک زندگی است. مصرف بیش ‌از اندازه کافئین، اعتیاد به مواد مخدر و استرس‌‌ مداوم از جمله پارامترهای مضری است که منجر به تخریب کلاژن و تولید رادیکال‌های آزاد می‌شود.

خبر خوب اینکه می‌توان با تغییر عادات فردی و ایجاد تحول در سبک زندگی فرآیند کلاژن ‌سازی پوست را در میانسالی تحت کنترل خود درآورد. کافی است در رژیم غذایی و روتین پوستی خود کمی تجدیدنظر کنید تا صاحب پوستی شفاف و جوان شوید.

نقش تغذیه در کلاژن‌ سازی پوست

یکی از بهترین و آسان‌ترین روش‌های افزایش کلاژن در بدن داشتن رژیم غذایی سالم است. بهترین رژیم غذایی که می‌توانید جهت افزایش کلاژن در بدن اتخاذ کنید، مصرف خوراکی‌های حاوی پروتئین است.

پروتئین‌ها ضمن افزایش تولید آمینو اسید در بدن منجر به جذب بیشتر و بهتر مواد مغذی همچون آنتی‌اکسیدان، ویتامین آ و اسیدهای چرب امگا 3 می‌شوند. برای جذب بهتر پروتئین و مواد مغذی ذکرشده در بالا می‌توانید روی خوراکی‌های زیر حساب کنید.

  • غذاهای دریایی به ویژه ماهی سالمون
  • سبزیجات برگ‌دار نظیر اسفناج، کلم و چغندر
  • مرکبات مانند لیموترش، گریپ فوت و پرتقال
  • میوه‌های گرمسیری نظیر آناناس، انبه و کیوی
  • سایر خوراکی‌های حاوی پروتئین مانند تخم کتان، دانه چیا، گردو و جگر

معرفی چند ماسک برای کلاژن‌ سازی پوست

ماسک‌های صورت سال‌هاست که امتحان خود را در زیبایی و شادابی چهره پس داده‌اند. اغراق نکرده‌ایم اگر بگوییم یکی از راه‌های میانبر برای دور زدن چین‌وچروک و پیری صورت استفاده از همین ماسک‌های صورت است. ما در ادامه راهنمای استفاده از 5 ماسک طلایی را جهت افزایش جوانسازی پوست در اختیار شما می‌گذاریم.

ماسک آلوئه‌ورا

خواص معجزه‌آسای استفاده از آلوورا برای پوست صورت بر هیچ‌کس پوشیده نیست. بهترین شیوه بهره‌مندی از خواص فوق‌العاده آلوئه‌ورا استفاده مستقیم از این گیاه است.

برای تهیه ماسک آلوئه‌ورا برگ آن را تهیه کنید، مقداری از آن را برش دهید. سپس ژل موجود در برگ را به کمک چاقو جدا و کاملا له کنید. در گام آخر ژل همزده را با پد روی صورت بمالید و بعد از 20 دقیقه آن را بشویید.

ماسک گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی تقریبا در هر خانه‌ای یافت می‌شود. یک گوجه را پوست بگیرید و با مخلوط‌کن نرم کنید. به آن نصف قاشق زردچوبه بیفزایید. حالا ترکیب آماده‌شده را به مدت 20 دقیقه روی صورت خود قرار دهید.

ماسک گوجه‌فرنگی و کلاژن سازی پوست

استفاده از ماسک گوجه فرنگی برای کلاژن‌سازی پوست

ماسک تخم‌مرغ

یک تخم‌مرغ را بشکنید و سفیده آن را جدا کنید. سفیده را آنقدر هم بزنید با بافتی فوم‌مانند به خود بگیرد. حالا آب یک اسلایس لیموترش را به آن اضافه کنید. ماسک شما آماده است. آن را به مدت 20 تا 30 دقیقه روی صورت قرار دهید و سپس بشویید.

ماست و عسل

ترکیب لبنیات و عسل را می‌توان بهترین جوانساز پوست دانست. این ماسک شگفت‌انگیز از ترکیب 2 قاشق غذاخوری ماست و نصف قاشق چای‌خوری عسل درست می‌شود. مواد را خوب با هم مخلوط کنید و به مدت 30 دقیقه روی پوست قرار دهید.

جوش شیرین

خواص بی‌نظیر جوش‌شیرین را نمی‌توان نادیده گرفت. این ماده معجزه‌آسا را می‌توانید با ترکیب شیر، ماست یا آب به ماسکی فوق‌العاده برای افزایش کلاژن‌ سازی پوست تبدیل کنید. کافی است یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با مقداری شیر ترکیب کنید. اگر به شیر دسترسی نداشتید، ماست یا آب هم می‌تواند جایگزین خوبی باشد. ترکیب را روی صورت قرار دهید و بعد از 3 دقیقه آن را بشویید.

این نکته را به خاطر داشته باشید که پس از شستن ماسک، هنوز هم کار شما با پوست‌تان تمام نمی‌شود. مراقبت های بعد از ماسک صورت را نیز باید جدی بگیرید و برای جلوگیری از خشکی پوست اقداماتی انجام دهید.

استفاده روزانه از کرم ضدآفتاب

اشعه‌های فرابنفش خورشید را می‌توان دشمن قسم‌خورده کلاژن دانست. تاثیرات نامطلوب اشعه UV خورشید برای کسانی که در طول روز ساعت‌ها در معرض نور مستقیم خورشید هستند، با شدت بیشتری اتفاق می‌افتد.

استفاده روزانه و منظم از کرم ضدآفتاب می‌تواند ضمن محافظت از پوست، فرآیند کاهش کلاژن را به تاخیر بیاندازد. درباره بهترین مارک ضد آفتاب بحث‌های گوناگونی وجود دارد، اما به طور کلی، ضد آفتاب خوب همان است که بیشترین سازگاری را با نوع پوست شما داشته باشد.

قبلا یک راهنمای جامع خرید انواع کرم ضد آفتاب را برای شما تهیه کرده‌ایم که می‌توانید به آن رجوع کنید.

استفاده روزانه از کرم ضدآفتاب و کلاژن سازی پوست

استفاده روزانه از کرم ضدآفتاب

استفاده از ترکیبات تولید‌کننده کلاژن

ورود رادیکال‌های آزاد خطرناک در پوست و بروز علائمی همچون التهاب و قرمزی از جمله پدیده‌های شایع در سنین بالاست. پوست صورت برای خنثی‌کردن اثر رادیکال‌ها و رفع التهاب نیاز به ترکیبات سازنده کلاژن دارد. مهم‌ترین این ترکیبات را می‌توان فهرستی از موارد زیر دانست.

ویتامین C؛ بهترین ویتامین برای کلاژن ‌سازی پوست

ویتامین C بهترین ویتامین برای کلاژن ‌سازی در پوست است که بدن به تنهایی قادر به تولید مقدار کافی از آن نیست. میوه‌ها و سبزیجات منابع غنی از ویتامین C هستند که شما می‌توانید با گنجاندن‌شان در رژیم غذایی بدن را در تامین این ویتامین ضروری یاری کنید.

از مشتقات ویتامین آ نیز می‌توان به عنوان یکی دیگر از ترکیبات مفید تولید‌کننده کلاژن یاد کرد. عموما محصولات آبرسان پوستی یکی از نمونه‌های مفید این مشتقات هستند. البته، برای آبرسانی پوست صورت در خانه هم روش‌هایی وجود دارد که اگر نمی‌خواهید از محصولات شیمیایی استفاده کنید، در اختیار خواهید داشت.

آنتی‌اکسیدان‌ها؛ دشمن رادیکال های خطرناک

یکی از مواد معدنی معجزه‌آسا در بدن که می‌تواند رادیکال‌های آزاد را از پا درآورد، آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان‌ها ضمن مبارزه با رادیکال‌های خطرناک توانایی محافظت از کلاژن را هم دارند. موارد زیر را می‌توان جزو بهترین منابع آنتی‌اکسیدان دانست:

  • عصاره انار
  • عصاره شیرین‌بیان
  • عصاره قهوه
  • چای سبز
  • دارچین
  • آویشن
  • پونه کوهی

کلاژن سازی پوست با مصرف آنتی اکسیدان ها

استفاده از آنتی اکسیدان‌ها و جوانسازی پوست

هیالورونیک اسید؛ بهترین جوانساز پوست

احتمالا نام هیالورونیک اسید زیاد به گوش‌تان خورده باشد. این ماده منبع مهمی برای تولید کلاژن طبیعی در بدن محسوب می‌شود. هیالورونیک اسید را هم می‌توانید از طریق مکمل و هم به واسطه تغذیه دریافت کنید. سویا، سبزیجات ریشه‌ای و حبوبات از جمله خوراکی‌های حاوی هیالورونیک اسید هستند.

ماساژ صورت برای کلاژن ‌سازی پوست

شاید ساده‌لوحانه به ‌نظر برسد؛ اما یوگای صورت و ماساژ دادن هم می‌تواند تکنیکی کاربردی جهت جوانسازی پوست به شمار آید. این تکنیک ساده ضمن افزایش گردش خون در بافت صورت موجب دفع سموم و رادیکال‌های آزاد هم می‌شود.

انجام مراقبت‌های تخصصی پوست

با پیشرفت علم و تکنولوژی مراقبت‌های تخصصی پوست هم شکل دیگری به خود گرفته است. شما می‌توانید تحت‌نظر یک پزشک تنها طی چند دقیقه یا چند ساعت جانی دوباره به پوست مرده و کدر خود ببخشید. میکرونیدلینگ، تزریق پلاسمای غنی از پلاکت، پیلینیگ و میکرودرم ابریژن از جمله بهترین اقدامات تخصصی جهت تحریک فرآیند کلاژن ‌سازی پوست است. بیایید با این فرآیندهای درمانی بیشتر آشنا شویم.

میکرونیدلینگ

یکی از اشکال تخصصی مراقبت از پوست استفاده از دستگاه میکرونیدلینگ است. این دستگاه دارای تعدادی سوزن تیز و کوچک است. پزشکان با کمک سوزن‌های موجود در این دستگاه سوراخ‌هایی کوچک را روی پوست صورت ایجاد می‌کنند. اعمال این سوراخ‌ها روی صورت منجر به تحریک پوست برای تولید کلاژن، الاستین، سیتوکین‌ها و فاکتورهای رشد می‌شود.

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت از دیگر مراقبت‌های تخصصی پوست است که با بهره‌گیری از خواص نمونه‌ خون خود فرد انجام می‌شود. در این روش نمونه خون فرد را دستگاهی تحت عنوان سانتریفیوژ قرار می‌دهند تا با سرعت خاصی به چرخش درآید. نتیجه این چرخش جدا شدن مشتقات خونی است. حالا پلاسمای غنی از پلاکت جداشده را به همراه فاکتورهای رشد و سلول‌های بنیادین به پوست تزریق می‌کنند.

هایفوتراپی (لیزردرمانی)

یکی از روش‌های موثر و البته پرطرفدار برای کلاژن‌ سازی پوست، لیزر هایفو است. دلیل محبوبیت این روش را هم می‌توان بی‌خطر بودن آن دانست. در لیزر هایفو از شوک و امواج فراصوت با شدت بالا برای تشویق پوست به تولید کلاژن استفاده می‌شود. این تکنیک نه تنها چین‌وچروک‌های موجود در پوست را کاهش می‌دهد، بلکه به حذف جای جوش و آکنه و محو کردن خط لبخند نیز کمک می‌کند.

پیلینگ شیمیایی

در پیلینگ شیمیایی جهت لایه‌برداری پوست از اسید استفاده می‌شود. کاهش خطوط ریز صورت، صاف ‌کردن پوست صورت و بهبود جای جوش از جمله مزایای استفاده از روش پیلینیگ شیمیایی است.

میکرودرم ابریژن

در میان دستگاه‌های جوانسازی پوست، از دستگاه میکرودرم ابریژن باید به عنوان بهترین و موثرترین دستگاه یاد کرد. رفع تیرگی‌های صورت، بستن منافذ باز، کاهش چین‌وچروک و حذف جای سوختگی یا زخم و آکنه تنها گوشه‌ای از عملکرد درخشان این دستگاه است.

میکرودرم ابریژن و کلاژن سازی پوست

تصویری از میکرودرم ابریژن 

بهترین قرص کلاژن ‌سازی پوست

آخرین روشی که به عنوان راهکار افزایش کلاژن‌سازی پوست به شما توصیه می‌کنیم، مصرف مکمل‌های کلاژن است. طبیعتا با رعایت تمام دستورالعمل‌های خانگی ذکرشده در این مطلب پوست شما طراوت و شادابی خود را دوباره به دست می‌آورد.

بااین‌حال اگر از روش‌های خانگی جوانسازی پوست به نتیجه مطلوب‌تان دست نیافتید، می‌توانید با مشورت یک پزشک متخصص مصرف مکمل‌های کلاژن را آغاز کنید. مکمل‌های کلاژن شامل پودر، کپسول، مایع و قرص است که انتخاب بهترین نوع آن به وضعیت سلامتی شما بستگی دارد.

پوستی شاداب و زیبا با روش های کلاژن سازی پوست

تولید کلاژن جادوی شادابی پوست است که در دوره جوانی به شکل کاملا طبیعی در بدن تولید می‌شود. با بالا رفتن سن و زوال تدریجی این منبع ارزشمند در بدن، طراوت و شادابی هم در پوست صورت رنگ می‌بازد. خوشبختانه راه‌های متعددی وجود دارد که با انجام آن‌ها می‌توان کمبود کلاژن در بدن را جبران کرد.

محصولات هیالوپروکلاژن تالگو یکی از روش‌های تحریک کلاژن سازی پوست هستند که در کنار راهکارهای طبیعی، می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. ما تلاش کردیم تا گلچینی از بهترین روش‌های کلاژن ‌سازی پوست را در این نوشته به شما معرفی کنیم. شما نیز اگر تجربه‌ای مشابه در این حوزه دارید، با اشتراک‌گذاری آن به غنای بیشتر این مطلب کمک کنید.

سوالات متداول

1. چه موادی برای افزایش کلاژن پوست موثر هستند؟

برای افزایش تولید کلاژن پوست، می‌توان از مواد مختلفی استفاده کرد. ویتامین C یکی از این مواد است که نقش مهمی در تولید کلاژن دارد و مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین C یا استفاده از محصولات مراقبت از پوست حاوی این ویتامین نیز می‌تواند مفید باشد. همچنین، رتینول (ویتامین A) نیز به عنوان یک ماده موثر در افزایش تولید کلاژن شناخته شده است و در برخی از کرم‌ها یا سرم‌های مراقبت از پوست وجود دارد.

2. چه عواملی می‌توانند تولید کلاژن را در پوست کاهش دهند؟

برخی عوامل می‌توانند منجر به کاهش تولید کلاژن در پوست شوند. از جمله این عوامل می‌توان به نور مستقیم خورشید، مصرف سیگار و استرس اشاره کرد. تابش‌های مستقیم اشعه UV خورشید می‌توانند کلاژن را تخریب کرده و فرآیند پیری پوست را تسریع کنند. مواد شیمیایی موجود در دود سیگار از طریق کاهش جریان خون در پوست تولید کلاژن را کاهش می‌دهند. همچنین، استرس نیز بر فرآیند تولید کلاژن تاثیر منفی داشته و باعث افزایش ترشح هورمون‌های استرسی می‌شود که به سلامت پوست آسیب جدی می‌زنند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
چرا تالگو پاریس انتخاب ایده‌آلی است؟
رضایت مشتریان
رضایت مشتریان
ارائه آموزش‌های به‌روز
ارائه آموزش‌های به‌روز
ضمانت خدمات
ضمانت خدمات
تحویل سریع محصولات
تحویل سریع محصولات
نماینده رسمی برند تالگو
نماینده رسمی برند تالگو
6LfwmDgaAAAAAGLBzHo7nwPG38UHAUD7AwqD50cs